ترانزیت بین المللی امروزه به صورت گسترده انجام می گیرد و همچنین در سال های اخیر این نوع از ترانزیت در تمامی کشورها رشد قابل توجهی داشته و حتی یکی از روش های رایج و محبوب در بین تمامی کشورهای دنیا شناخته می شود و آمار به دست آمده جدید و به روز نشان دهنده انتخاب بیشتر این روش از حمل و نقل توسط کشورهای ابر قدرت دنیا می باشد، اگر شما هم دوست دارید، اطلاعات تکمیلی در خصوص ترانزیت بین المللی کالا کسب کنید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترانزیت بین المللی کالا چیست؟

ترانزیت بین المللی

هر کسی که در حوزه حمل و نقل فعال می باشد، حتما یک بار این واژه را شنیده است، به طور کلی و در زبان ساده ترانزیت به معنای حمل و نقل بین المللی کالا در بین دو یا حتی چند کشور با رعایت قوانین حاکم می باشد و همچنین این نوع از حمل و نقل کاملا ایمن بوده و هیچ خطری محموله را تهدید نمی کند و بعد از دریافت مجوز ترانزیت به راحتی قابل انجام می باشد و همچنین جا به جایی بین دو گمرک صورت می گیرد و پس از ترخیص می توانید محموله خود را دریافت کنید.

ترانزیت شامل روش های مختلفی است و این نکته کاملا بستگی به دو طرف دارد و هزینه های برآورد شده در هر روش کاملا متغییر است، اما به طور کلی ترانزیت به صورت هوایی، جاده ای، ریلی و حتی دریایی صورت می گیرد. تمامی کالاها و محموله ها قابل ترانزیت شدن هستند، به جزء مواردی که در قانون بین المللی کشورها منع شده است، مواد مخدر، گونه های زیستی محیطی در حال انقراض، اشیاء عتیقه، طلا در مقادیر بالا و همچنین برخی از مواد غذایی خاص جزء نمونه های ممنوع شده در ترانزیت هستند.

اگر اطلاعات لازم در جهت قیمت کانکس و امور مربوط به آن را ندارید، پیشنهاد می کنیم درباره آن بیشتر بخوانید!

ترانزیت چیست؟

ترانزیت امروزه در مفهوم های مختلفی بررسی می شود، اما در حال حاضر به جا به جایی بین الملی و یا داخلی یک محموله توسط فروشنده و خریدار ترانزیت گفته می شود و در ترانزیت های بین المللی حجم محموله های جا به جا شده معمولا بیشتر می باشد و همچنین روند انجام مبادلات را ترانزیت بسیار تسریع می بخشد و با سرعت بیشتری حمل و نقل صورت می گیرد.

ترانزیت بین المللی کالا چیست؟ ترانزیت شامل دو نوع بین المللی و داخلی می شود و هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و در ترانزیت بین المللی کالاهای مجاز دو گمرک مبدأ و مقصد وجود دارد و محموله باید حتما به صورت استاندارد و مطابق با اصول ترانزیت بسته بندی شده باشد، تا مشکلی به وجود نیاید، ترانزیت بین المللی کالاها روزانه در تعداد بالا در حال انجام گیری است و هیچ گونه منعی کشورها را در این زمینه تهدید نمی کند.

انواع ترانزیت کالا:

 

همان طور که می دانید، ترانزیت کالا انواع مختلفی دارد و شما با توجه به شرایط، مقدار بودجه در نظر گرفته شده و نوع کالا باید نوع مناسب را انتخاب کنید. ترانزیت به طور کلی شامل ۳ نوع دسته بندی عمده زمینه، دریایی و هوایی می شود و در هر یک از این روش ها شما باید مراحل مختلفی را طی کنید، همچنین در مواردی که مرز مشترک جهت جا به جایی به کشور دیگر از نوع دریایی باشد، معمولا ترانزیت به صورت دریایی انجام می گیرد، مثل ترانزیت هایی که روزانه از خلیج فارس صورت می گیرد و سرعت جا به جایی در این روش بیشتر است.

ترانزیت داخلی چیست؟

ترانزیت داخلی معنا و مفهوم متفاوتی دارد و در زبان عامیانه یعنی تحویل یک محموله خریداری شده از فروشنده به خریدار در داخل کشور است، که در کشور عزیزمان ایران معمولا به صورت ریلی و زمینه می باشد و حتی این نوع از ترانزیت با مبالغ بسیار کمی قابل انجام گیری است.

ترانزیت خارجی چیست؟

این نوع از ترانزیت در خصوص صادرات و واردات کالاها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین مبدأ و مقصد این نوع از محموله ها و کالاها دو کشور خارجی متفاوت هستند و از یک گمرک محموله خارج شده و جهت دریافت توسط خریدار وارد گمرک کشور دیگر می شود و همچنین باعث افزایش رونق اقتصادی کشورها نیز می شود و شاخص صادرات را به راحتی می تواند افزایش دهد.

ضوابط قانونی ترانزیت بین المللی کالا:

ترانزیت خارجی

 

قطعا جا به جایی و ترانزیت کالاها و محموله ها به روش بین المللی شامل قوانین و مقررات خاصی می شود و هر کسی که این روش را انتخاب می کند، باید حتما توجه ویژه ای به این قوانین داشته باشد، تا محموله و کالاها توسط دولت ضبط نشوند. در این زمینه حتی کنوانسیون های مختلفی نیز وجود دارد، قوانین ترانزیت بین المللی کالاها در ایران:

  1. اولین قانون برای خارج شدن هر محموله ای از ایران دریافت پروانه تردد مجاز از مراجع ذی صلاح می باشد.
  2. زمان سفر برای هر ترانزیت بین المللی طبق قانون کشور روزانه پانصد کیلومتر می باشد.
  3. مشخصات تمامی کامیون ها، کانتینرها و همچنین محموله باید با پروانه تردد مطابقت داشته باشد.
  4. کامیون های حاوی محموله های ترانزیتی باید از مسیرهای مشخص شده حتما تردد کنند.
  5. هر یک از رانندگان و صاحبان محموله اگر دچار تخلف شوند، حتما مستلزم پرداخت جریمه نقدی و زندان می شوند.
  6. تمامی تشریفات لازم هنگام ترانزیت بین المللی کالا اعم از استفاده درست و صحیح از کانتینرها مجاز و استاندارد و همچنین پروانه های لازم باید دریافت شود.

 

انواع حمل و نقل بین المللی کالا:

  • حمل دریایی: حمل دریایی رایج‌ترین روش حمل و نقل بین المللی کالا است. این روش برای حمل کالاهای با حجم و وزن بالا مناسب است. هزینه حمل دریایی معمولاً کمتر از سایر روش ها است، اما زمان آن طولانی‌تر است.
  • حمل هوایی: حمل هوایی سریع‌ترین روش حمل و نقل بین المللی کالا است. این روش برای حمل کالاهای ارزشمند و فاسدشدنی مناسب است. هزینه حمل هوایی معمولاً بالا است.
  • حمل جاده‌ای: حمل جاده‌ای برای حمل کالاهای با حجم و وزن کم تا متوسط مناسب است. این روش برای حمل کالاهایی که باید سریعاً به مقصد برسند، مناسب است.
  • حمل ریلی: حمل ریلی برای حمل کالاهای با حجم و وزن بالا مناسب است. این روش برای حمل کالاهایی که باید مسافت طولانی را طی کنند، مناسب است.
  • حمل ترکیبی: حمل ترکیبی ترکیبی از دو یا چند روش حمل و نقل است. این روش برای حمل کالاهایی که باید مسافت طولانی را طی کنند، مناسب است.

حمل و نقل بین المللی کالاها در هر کشوری بستگی به شرایط موجود دارد، ولی به طور کلی ۴ روش رایج زمینی، هوایی، دریایی و ریلی همیشه برای حمل و نقل کالاها توسط فروشنده و خریدار وجود دارد و هر یک از روش ها دارای مزیت ها و معایب مخصوص به خود هستند و گاهی اوقات برای برخی از کالاهای خاص قوانینی وجود دارد، به عنوان مثال ترانزیت و حمل و نقل بین المللی برخی از کالاها فقط به صورت هوایی مجاز است و هر دو کشوری که قصد انجام این جا به جایی را دارند.

باید به این نکته ظریف حتما توجه داشته باشند و هر محموله ای بعد از خروج از گمرک بلافاصله باید از طریق راه های از پیش تعیین شده به سوی مقصد حرکت کند. به طور کلی در حدود ۹۸ درصد از حمل و نقل های بین المللی کالا از کانتینرها استفاده می کنند، که کالا دچار آسیب نشود و همچنین در برخی از کشورها استقاده از کانتینرها جزء تشریفات واجب و حتی مهم در خصوص حمل و نقل کالاها به صورت بین المللی می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *