در ایران خرید کانتینر 40 فوت به دلیل مشخصات فنی و ابعاد استاندارد و جهانی‌تری که دارد از خرید کانتینر 45 فوت که بیشتر یک استاندارد آمریکایی ابعاد کانتینر به شمار می‌آید، متداول‌تر است، اما مجموعه تولیدی پاسارگاد کانتینر برای رفع نیاز‌ها و پوشش‌دهی بهتر در تولید، طراحی و ساخت انواع مختلف این تجهیزات را انجام می‌دهد. کانتینر از تجهیزات مهم در صنایع مرتبط با حمل‌ونقل و انبارداری است و با ویژگی‌های کاربردی که دارد باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های هر دو این فرآیند‌ها می‌شود. کانتینرها در ابعاد مختلفی تولید و ارائه می شوند که کانتینر 40 فوت یکی از انواع کانتینرها می باشد.

کانتینر ۴۰ فوت چیست؟

کانتینر ۴۰ فوت از شناخته‌شده‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین کانتینر‌های مخصوص حمل‌ونقل‌های دریایی و زمینی است که با توجه به برخورداری از فضای ذخیره‌سازی بزرگ و سازگاری با فرم و ابعاد کفی‌های تریلی، بسیار پرکاربرد است. ورقه‌های آهنی سنگین و فر‌م دار مهم‌ترین مصالح ساخت این ابعاد کانتینر است که ضمن ایجاد فضای کافی برای قرار گرفتن محصولات و کالا‌های مختلف، ایمنی آن‌ها را هم هنگام جابه‌جایی به درون کشتی‌های باربری یا کامیون‌ها و طی مسیر تا مقصد حفظ می‌کند. فضای قابل تقسیم‌بندی (به دلیلی فضای داخلی بزرگ) و ایجاد یکپارچگی بارگیری و استفاده بهینه از فضا‌های قرارگیری و ذخیره‌سازی موجود، از مزایای اصلی کانتینر ۴۰ فوت است که باعث کاهش هزینه‌های جابه جایی و سرعت بارگیری و بالا رفتن ایمنی حمل‌ونقل می‌شود.

خرید کانتینر 40 فوت-45 فوت-پاسارگاد کانتینر-02

انواع کانتینر ۴۰ فوت

به‌طورکلی در هنگام خرید کانتینر متوجه خواهید شد که انواع مختلف کانتینر بر اساس دو عامل اصلی نوع کاربردی و ابعاد تقسیم‌بندی می‌شود. تقسیم‌بندی این تجهیزات بر اساس کاربرد یک سیستم دسته‌بندی عمومی محسوب می‌شود و در مورد ابعاد مختلف کانتینر صدق می‌کند؛ مثل کانتینر یخچالی، کانتینر پهلو باز، کانتینر سقف باز، کانتینر تاشو و… که می‌تواند کانتینر ۲۰ فوت، ۴۰ فوت یا ۴۵ فوت باشد. اما در موارد خاص تقسیم‌بندی بر اساس ابعاد، دو نوع اصلی کانتینر ۴۰ فوت را می‌توان برشمرد:

۱- کانتینر ۴۰ فوت معمولی

این نوع کانتینر ۴۰ فوت که به کانتینر ۴۰ فوت استاندارد هم مشهور است ارتفاع کم‌تری (2.60 متر) نسبت به کانتینر ۴۰ فوت کیوب دارد، اگرچه فضای داخلی و ذخیره‌سازی تقریباً یکسانی را ارائه می‌دهد. هزینه‌های بارگیری و حمل‌ونقل این نوع کانتینر به دلیل ابعاد استاندارد کم‌تر است و این کم بودن هزینه‌ها شامل هزینه‌های تولید و خرید کانتینر ۴۰ فوت معمولی هم می‌شود.

۲- کانتینر ۴۰ فوت ارتفاع بلند یا کیوب

کانتینر ارتفاع بالا یا کیوب (High cube container) همان‌طور که از نامش هم مشخص است با ارائه ارتفاع بالا‌تر نسبت به کانتینر ۴۰ فوت معمولی (حدود 2.90 متر) امکان قرارگیری کالا‌ها و تجهیزات با ارتفاع بلندتر را فراهم می‌کند و به همین دلیل خرید آن برای برخی از کاربران کاربردی‌تر است. البته این افزایش ارتفاع باعث مشکلاتی در حفظ یکپارچگی بارگیری کانتینر‌ها می‌شود و به همین دلیل معمولاً هزینه‌های حمل‌ونقل را بالاتر می‌برد.

مطالب مرتبط:

خرید کانتینر روباز که یکی از انواع کانتینرهایی است که در مواقعی که به علت کمبود جا امکان باز کردن درب وجود ندارد، مناسب است زیرا در این صورت بارگیری از سقف صورت می گیرد.

خرید کانتینر 40 فوت-45 فوت-پاسارگاد کانتینر-01-

مشخصات فنی کانتینر ۴۰ فوت چیست؟

مشخصات فنی ارائه شده در زیر، استاندارد تعریف شده برای انواع (از لحاظ کاربرد و ساخت) کانتینر کالای خشک (Normal Container) ۴۰ فوت است و طبیعتاً در مورد ابعاد انواع کانتینر یخچالی، عایق‌بندی شده، مخزن دار و… به‌طور جزئی یا کلی تفاوت‌هایی می‌کند.

ابعاد کانتینر ۴۰ فوت

ابعاد کانتینر ۴۰ فوت استاندارد:
طول خارجی یا پشت تا پشت: 12.192 متر
طول داخلی: 12.032 متر
عرض خارجی: 2.438 متر
عرض داخلی: 2.352 متر
ارتفاع خارجی: 2.591 متر
ارتفاع داخلی: 2.385  متر
عرض درب: 2.343 متر
ارتفاع درب: 2.280 متر

ابعاد کانتینر ۴۰ فوت ارتفاع بالا:
طول خارجی یا پشت تا پشت: 12.192 متر
طول داخلی: 12.032 متر
عرض خارجی: 2.438 متر
عرض داخلی: 2.352 متر
ارتفاع خارجی: 2.896 متر
ارتفاع داخلی: 2.650 متر
عرض درب: 2.343 متر
ارتفاع درب: 2.280 متر

حجم کانتینر 40 فوت

حجم کانتینر ۴۰ فوت استاندارد : 67.5 متر مکعب

حجم کانتیتر ۴۰  فوت ارتفاع بالا: 73.3 متر مکعب

وزن کانتینر ۴۰ فوت

وزن کانتینر ۴۰ فوت با توجه به این‌که تولید چه شرکتی باشد، چه نوع کاربردی داشته باشد و از چه مصالحی در ساخت آن استفاده شده باشد متفاوت است اما به‌طور استاندارد برای انواع معمولی 3.8 تن و برای انواع ارتفاع بالا 3.9 تن در نظر گرفته می‌شود.

بار مجاز کانتینر ۴۰ فوت

طبق دستورالعمل سازمان حمل‌ونقل جهانی وزن مجاز کانتینر ۴۰ فوت در هر دو نوع 30.38 تن به‌صورت وزن خالص تعیین شده است؛ به این معنی که وزن کانتینر هم باید مشخص باشد و از این میزان وزن بار مجاز کم شود و وزن بار خالص به دست آید.

کانتینر ۴۵ فوت چیست؟

کانتینر ۴۵ فوت هم مانند کانتینر ۴۰ فوت فضای کاربردی زیاد و امکان انبارداری و حمل‌و‌نقل آسان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، اما یک استاندارد کانتینر آمریکایی محسوب می‌شود و برای همین تولید و خرید آن برای صنایع و کاربری‌های واقع در سایر نقاط جغرافیایی مانند ایران، باید با توجه به این مسأله و هزینه‌های بالاتر تولید و حمل‌ونقل آن صورت بگیرد. کانتینر ۴۵ فوت از نظر ابعاد و ویژگی‌ها شباهت زیادی به کانتینر ۴۰ فوت دارد، با این تفاوت که طول آن حدود 1.5 متر بیشتر است و به همین نسبت هم فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اسم گذاری این کانتینرها براساس ابعاد و حجم باری که درون خود جای می دهند، مشخص می شود. برای مثال حتما هنگام مشاهده و یا خرید کانتینر 20 فوت متوجه تفاوت ابعادی و کوچکتر بودن آن شده اید.

کانتینر 40 فوت 45 فوت پاسارگاد کانتینر 03

انواع کانتینر ۴۵ فوت

قواعد دسته‌بندی انواع کانتینر ۴۵ فوت هم درست مانند دسته‌بندی انواع کانتینر ۴۰ فوت است و بر اساس ابعاد دو نوع مختلف کانتینر ۴۵ فوت معمولی و کانتینر ۴۵ فوت ارتفاع بالا را شامل می‌شود. قاعدتاً و به سیاق انواع کانتینر ۴۰ فوت، ارتفاع کانتینر ارتفاع بالا ۴۵ فوت درست به میزان تفاوت آن‌ها در نمونه‌های ۴۰ فوت بیشتر است و همان‌طور که گفته شد تفاوت اصلی مربوط به طول بیشتر و حدود یک و نیم متری انواع کانتینر ۴۵ می‌شود.

ابعاد کانتینر ۴۵ فوت

در ادامه به بیان ابعاد استاندارد کانتینر 45 فوت خواهیم پرداخت:

ابعاد کانتینر ۴۵ فوت استاندارد:

طول خارجی یا پشت تا پشت: 13.716 متر
عرض خارجی: 2.438 متر
ارتفاع خارجی: 2.591 متر

ابعاد کانتینر ۴۵ فوت ارتفاع بالا:

طول خارجی یا پشت تا پشت: 13.716 متر
عرض خارجی: 2.438 متر
ارتفاع خارجی: 2.896 متر

خرید کانتینر ۴۰ و ۴۵ فوت از پاسارگاد کانتینر

در نظر گرفتن کاربرد کانتینر ۴۰ فوت یا ۴۵ فوت و حجم قابل استفاده این محصولات اصلی‌ترین معیاری است که خرید این تجهیزات کاربردی را موفق‌تر می‌کند. خرید این ابعاد کانتینر با توجه به فضای بالا و ساختار مکعب مستطیل هماهنگ با سایر اشکال مورد کاربرد در بارگیری‌های دریایی، مناسب‌ترین انتخاب برای حمل انواع محموله‌های عمومی یا بار‌های خشک است. با این حال خرید این محصولات برای حمل‌ونقل محموله‌های سبک، حجیم و محموله‌های دارای ارتفاع بالا هم مناسب است و ساخت کانتینر ۴۰ و ۴۵ فوت به دلیل این تنوع کاربردی در دستور کار مجموعه صنعتی پاسارگاد کانتینر قرار گرفته است که با شرایط خرید متنوع و قابل توجهی هم در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *