ترخیص کالا یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های صادرات و واردات است؛ این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند کالایی را خارج یا وارد کشور کنند لازم است که مراحل ترخیص کالا را به‌درستی انجام دهند.

توجه داشته باشید شرکت‌های که قصد دارند کالایی را بدون طی کردن مراحل ترخیص کالا از گمرک خارج کنند، کالای آن‌ها قاچاق محسوب می‌شود و قانون به طور جدی با آن‌ها برخورد می‌کند.

بسیاری از افراد برای اینکه اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، از انجام مراحل ترخیص کالا (customs clearance) واهمه دارند اما خوب است بدانید که اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، انجام پروسه ترخیص کالا آنچنان هم سخت و دشوار نیست و به‌راحتی انجام می‌شود.

ما در این مقاله تصمیم داریم که مراحل ترخیص کالا را به صورت صفر تا صد قرار دهیم تا سوالات و ابهامات افراد در این زمینه رفع شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات کافی در مورد ترخیص کالا داشته باشید، تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

برای اینکه بتوانید در ترخیص کالا از گمرک دچار سردرگمی نشوید حتما باید با مراحل کلی این کار آشنا باشید. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله آشنایی با اصطلاحات گمرکی را نیز مطالعه نمایید. مراحل ترخیص کالا از گمرک به شرح زیر است.

مراحل ترخیص کالا در گمرک

ثبت اظهار کالا

شما باید در مرحله اول به سایت EPL برای ثبت اظهار گمرکی مراجعه کنید و اظهارنامه آماده‌ای که درسایت قرار دارد را بادقت پر کنید؛ این اظهارنامه باید با اطلاعات کامل کالا و صاحب کالا پر شود.

خوب است بدانید که هزینه‌های گمرک براساس این اطلاعات تعیین ‌ پس اگر به طور سهوی یا عمدی این اطلاعات اشتباه وارد شود، گمرکات کشور برای شما مجازات سنگین و پرداخت هزینه بسیار بالایی را در نظر می‌گیرند.

در صورتی که اطلاعات به‌درستی وارد شده باشد، سامانه به شما یک شماره سریال می‌دهد که داشتن آن برای طی کردن مراحل بعدی الزامی است؛ پس پیشنهاد می‌شود این شماره سریال را در جایی یادداشت کنید یا از آن صفحه اسکرین شات بگیرید.

تایید احراز هویت توسط کارشناسان گمرک

در این مرحله اطلاعاتی که شما در سامانه وارد کرده‌اید، توسط کارشناسان گمرکات کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از تایید اطلاعات، آن‌ها برای شما یک شماره کوتاژ یا همان شماره ثبت صادر می‌کنند.

هنگام تایید احراز هویت، تمامی سوابق وارداتی شرکت یا شخص با دقت بررسی می‌شود و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد از انجام مراحل بعدی ترخیص کالا جلوگیری می‌شود و یا اگر صاحب کالا به گمرک بدهی داشته باشد تا زمانی که بدهی پرداخت شود کالا به‌عنوان وثیقه در گمرک می‌ماند؛ همچنین در این مرحله با استفاده از سامانه گمرک کشور، ارزش کالای وارداتی تعیین می‌شود.

ارزیابی کالا

در این مرحله یک کارشناس فنی، کالاهایی که اطلاعات آن‌ها در اظهارنامه ثبت شده است را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ در ارزیابی کالا، برند و تعداد کالا و اطلاعاتی که شخص از کالا در اظهارنامه وارد کرده است بررسی می‌شود و خوب است بدانید که این مرحله برخی مواقع در انبار شرکت و برخی مواقع در انبار خود گمرک انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید کانتینر

مدارکی که در این مرحله برای بررسی نیاز هستند عبارتند از: مجوزهای صادر شده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط، گواهی بازرسی صادر شده از سوی بازرس، بیمه‌نامه صادر شده توسط شرکت، گواهی تامین ارز صادر شده توسط بانک عامل، بارنامه صادر شده از سوی شرکت حمل و نقل، فاکتور صادر شده توسط فروشنده، گواهی بسته‌بندی کالا، گواهی مبدا کالا که از طریق اتاق بازرگانی صادر می‌شود، قبض انبار و وکالت‌نامه (در صورتی که خود صاحب کالا برای ترخیص مراجعه نکرده و شخصی را برای ترخیص کالا نماینده کرده است).

خوب است بدانید در صورتی که کالا جزو مواد اولیه باشد توسط کارشناس فنی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

اعطای شماره ثبت

در صورتی که در طی این چند مرحله ترخیص کالا به هیچ مشکلی برخورد نکرده باشید و تمامی اطلاعات به‌درستی ثبت شده باشند، شماره کوتاژ یا شماره ثبتی که برای کالای شما صادر شده بود برای طی کردن باقی مراحل به شما اعطا می‌شود؛ در این مرحله است که تازه اظهارنامه کالا اعتبار پیدا می‌کند و دیگر جزو اسناد گمرک شناخته می‌شود.

پرداخت عوارض گمرک

پس از دریافت شماره ثبت، شما باید عوارض تعیین شده گمرک را پرداخت کنید و فیش واریزی آن را به ارزیاب تحویل دهید؛ در این مرحله ارسال اظهارنامه صورت می‌گیرد و پروانه گمرکی به صورت الکترونیک و فیزیکی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر کانتینر در صنعت حمل و نقل

مراجعه به درب خروج

با دریافت پروانه گمرکی که با نام جواز سبز گمرکی نیز شناخته می‌شود می‌توانید به درب خروج مرجعه کنید تا جواز سبز گمرکی در سیستم دفتری درب خروج ثبت شود و رسید الکترونیکی مهر شود.

دریافت مجوز بارگیری

با طی کردن مرحله قبلی، مجوز بارگیری توسط گمرک صادر می‌شود و شخص اجازه دارد که با ارائه دادن مجوز بارگیری، کالای خود را از گمرک ترخیص کند.

دریافت مجوز بارگیری

قوانین و نکات مهم در ترخیص کالا از گمرک

خوب است بدانید، گمرک پس از تحویل کالا تنها به مدت 3 ماه مسئول نگهداری آن را برعهده دارد و اگر صاحب کالا در طی این مدت زمان برای انجام مراحل ترخیص کالا مراجعه نکند، گمرک کالا را جزو کالاهای متروکه قرار میدهد؛ البته اگر صاحب کالا درخواست کتبی برای نگهداری بیشتر از کالا به گمرک ارائه داده باشد، این مدت زمان از 3 ماه به 5 ماه تغییر پیدا میکند.

در صورتی که کالا جزو کالاهای متروکه قرار بگیرد، گمرک دیگر هیچ وظیفه‌ای در قبال گم شدن یا خراب شدن آن ندارد؛ بنابراین حتما در اولین فرصت برای انجام مراحل ترخیص کالا مراجعه کنید.

خوب است بدانید کالاهایی مانند مواد غذایی که ممکن است سریع فاسد شوند، باید در اولین فرصت مراحل ترخیص آن‌ها انجام شود یا صاحب کالا با پرداخت هزینه بیشتر از گمرک درخواست کند که آن‌ها را در انبار مناسب قرار دهد زیرا گمرک در این مواقع هیچ مسولیتی در قبال فاسد شدن کالا ندارد.

بیشتر بخوانید: ترانزیت بین المللی کالا

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که شما را با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا کنیم و در آخر خوب است بدانید اگر شما به دلایل مشغله زیاد کاری و نداشتن وقت نمی‌توانید کارهای ترخیص کالا را انجام دهید، می‌توانید به یک وکیل یا یک فرد مطمئن برای ترخیص کالا از گمرک وکالت بدهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *