امروزه مانند گذشته نیست با طراحی و ساخت کانتینر یخچالی به آسانی محموله و بارهای حساس و فاسد شدنی قابل حمل هستند. در نتیجه برای کسب شناخت بیشتر از این وسیله کاربردی پیشنهاد می شود مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

کانتینر یخچالی چیست؟

با ورود کانتینر یخچالی، حمل و نقل کالا در بین شهر ها و حتی در بین کشورها به راحتی امکان پذیر شده است. به عبارت دیگر صادرات موادی چون: دارویی، گوشت، مواد غذایی و غیره امکان با پدید آمدن صنعت کانتینر آسان تر شده است. این وسیله سرمایشی برای موادی خریداری می شوند که برای نگهداری آنها نیاز به دمای مشخصی باشند. در واقع این وسیله با داشتن سیستم سرمایشی ثابت یا متحرک امکان تنظیم دما برای هر محموله مصرفی فاسد شدنی را دارا است. در واقع دارای واحد تبرید می باشد که برای حمل دریایی از power کشتی تغذیه می کند. همچنین با داشتن یک اسکلت محکم و دو جداره از فاسد شدن هر گونه مواد غذایی جلوگیری می کند.

کاربرد کانتینر یخچالی

دلیل اصلی طراحی و ساخت کانتینر یخچالی جابجایی مواد غذایی فاسد شدنی می باشد. این وسیله‌ی کاربردی بیشتر برای محصولاتی چون سبزیجات، میوه، مواد غذایی و غیره تعبیه شده است که با توجه با قابلیت تنظیم دمای از آن استفاده می شود. اما کاربرد این محموله سرمایشی تنها به این امور محدود نمی شود بلکه از کاربرد های وسیعی برخوردار می باشد.

خریداران با تهیه این محموله ها مواد غذایی فاسد شدنی را از درب کارخانه یا شرکت های تولید کننده دریافت می کنند. سپس با توزیع آن در بین شهر و استان های مختلف کسب درآمد می کنند. در واقع این وسیله از خراب شدن کالاهای حمل شده حفاظت می کند.

بیشتر بخوانید: خرید کانتینر چادری

گاهی از آن در حوزه حمل و نقل بین المللی نیز استفاده می شود و برای محصولات مصرفی صادرات یا دارو ها نیز استفاده می شود. هر چند هدف از ساخت این کانتینر برای جابجایی کالا از مکانی به مکان دیگر است ولی می توان از ان نیز همانند یک یخچال ثابت نیز بهره برد.

مزایا و معایب کانتینر یخچالی

هر وسیله که برای رفاه انسان ساخته می شود دارای نقاط قوت و ضعف نیز می باشد. کانتینر یخچالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این وسیله در شکل جعبه های فلزی ساخته می شوند و از اصول و استاندارد های خاصی در ساخت پیروی می شود. این استاندارد ها یک استاندارد جهانی می باشد.

از مزیت های مهم بکار بردن کانتینر یخچالی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از مهمترین مزیت کاربرد این وسیله، برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی در مسافت های طولانی می باشد. استفاده کنندگان می توانند با تنظیم دمای داخل کانتینر از فاسد شدن آنچه داخل این وسیله است جلوگیری کنند.
  • هزینه حمل با این وسیله بسیار مقرون به صرفه است. همچنین با سوخت بسیار ارزان نیروی برق آن تامین می شود.
  • این وسیله به دلیل تنظیم دمای داخل آن از انعطاف بسیاری برخوردار می باشد.
  • شما می توانید در زمانی بسیار کوتاه مواد مصرفی روزمره را با این وسیله دریافت کنید بدون آنکه فاسد شوند. همچنین برای صادرات به ویژه حمل از طریق دریا نسبت به حمل ریلی علاوه بر مقرون به صرفه بودن، بازده زمانی تحویل را کوتاه خواهد کرد.
  • مزیتی که استفاده کنندگان این وسیله را جذب خود کرده است امنیت کالای موجود در داخل آن است. چرا که این وسیله با ایمنی بالا محصولات یا مواد غذای را نگهداری می کند.

از معایب کانتینر یخچالی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محدود بودن فضای یک کانتینر از مهمترین عیب های این وسیله کاربردی است. چرا که به دلیل فضای محدود و کوچک آن تنها می توان تعداد مشخصی از کالا را داخل آن نگهداری کرد.
  • اگر روش دریایی را برای حمل آن انتخاب می کنید باید آگاه باشید شاید نوسانات و جریانات آب دریا احتمال غرق شدن آن را افزایش دهد.

انواع کانتینر یخچالی

از نظر سیستم سرمایشی کانتینر یخچالی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. نوع یکپارچه: سیستم سرمایشی در این نوع در فضای درونی کانتینر واقع شده است.
  2. نوع خارجی: در این مدل سیستم سرمایشی در محفظه بیرونی جعبه فلزی آن تعبیه شده است.

همچنین اگر از نظر فوت آن را طبقه بندی کنیم بیشتر در دو مدل ۲۰ و ۴۰ فوتی موجود می باشند. که شما میتوانید در صفحه کانتینر 20 فوت اطلاعات مربوط به این نوع کانتینر را مشاهده کنید و در صفحه کانتینر 40 فوت نیز اطلاعات مربوط به آن را.

انواع کانتینر یخچالی

نحوه کار و عملکرد کانتینر یخچالی

کانتینر یخچالی می تواند بر مبنای دو نوع سیستم زیر انجام وظیفه کند:

  • گاز خنک کننده
  • مایع خنک کننده

به دلیل هزینه بسیار پایین نوع سیستم سرمایشی گازی بیشتر نوع گازی نسبت به نوع مایعی کاربرد دارد. همچنین این محموله ها به دلیل داشتن عایقی ایده آل و جنس بدنه محکم نسبت به دیگر کانتینر های معمولی جایگاه خاصی دارد. قابل توجه است این وسیله با داشتن یک کمپرسور نیرومند فرایند خنک کردن را آسانی نموده است. نیرویی که برای روشن کردن این کمپرسور نیاز است یک نیروی برق می باشد.

در واقع برای تامین نیروی کمپرسور در کانتینر یخچالی، دیزل ژنراتور هایی برای آن تعبیه شده است. دیزل ژنراتور به کمک سوخت گازوئیل انجام فعالیت می کند که از هزینه نهایی بسیار کم برخوردار می‌باشد. گاهی خریداران تنها برای حمل و نقل مواد مصرفی فاسد شدنی از این وسیله استفاده نمی کنند.

بلکه از آن به عنوان یک سردخانه ثابت یا همان انبار نیز بهره می برند. اگر این وسیله به عنوان یک انبار استفاده شود دیگر نیازی به دیزل ژنراتور نیست. بلکه فاز کانتینر یخچالی به نحوی طراحی شده است که برای تامین نیروی برق، می توان آن را به برق شهری وصل کرد. قابل توجه است اگر از این محموله سرمایشی به خوبی نگهداری شود و در حد استاندارد درب آن در حین کار باز و بسته شود می توان برای مدتی طولانی از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کانتینر رو باز

نحوه کنترل دما در کانتینر یخچالی

در کانتینر یخچالی کالا ها خود به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • سرد
  • منجمد

جالب است بدانید سیستم سرمایشی این کانتینر ها امکان تنظیم حداکثر و حداقل دما را دارند. در واقع تنها کافی است بدانید کالا برای داشتن بهترین شکل نگهداری به چه دمایی نیاز دارد. در نهایت دما را تنظیم و کنترل کنید. برای نمونه اگر محموله سیب باشد باید درجه سلسیوس مثبت ۲ تا مثبت ۵ باشد و درجه فارنهایت بر روی مثبت ۳۵ تا مثبت ۴۱ قرار گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *