همانطور که میدانید برای حمل و نقل های مختلف امروزه بیمه های مختلفی نیز وجود که هر کدام از آن ها دارای شرایط، مزایا و معایب خود هستند. یکی از مهم ترین بیمه های موجود در دنیای حمل و نقل بیمه ای حمل و نقل دریایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر رابطه با آن لطفا تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

بیمه حمل و نقل دریایی چیست؟

این بیمه به قراردادی اطلاق می شود که مطابق آن بیمه کننده تعهد می دهد که با ملاحظه به وضعیت و توافقات موجود در این بیمه نامه، زیان های وارده به محصولات تحت حمایت را در زمان حمل دریایی، جبران نماید. اگرچه بهتر است بدانید که این تعهد تنها به جبران غرامت محصولاتی وابسته است که به دلیل خطرات حاصل از آب دریا یا نواقص لوازم نقلیه نابود شده است. پیشنهاد میکنیم مقاله ترانزیت بین المللی کالا چیست را نیز مطالعه نمایید.

همواره موسسات بیمه فعال در کشور ایران، بیمه حمل دریایی خویش را مطابق وضعیت و شرایط بیمه نامه های انستیتو بیمه کننده های لندن ساماندهی می کنند. این مسئله حاکی از قبول اصول و قوانین ثابت بازار های جهانی بیمه در صنایع بیمه کشور ایران دارد تا به راحتی اعمال پروسه تجارت به وسیله موسسات حمل و نقل یاری رساند.

در فرایند انجام بیمه، خریدار یا فروشنده محصولات ارسالی را بدون ملاحظه به شیوه خرید آن، بیمه می نمایند. در بیمه حمل و نقل دریایی فرد بیمه کننده به شیوه صریح و مبرهن، تعهدات خویش را در مقابل محصول و بیمه گذار معلوم کرده و حتی به موارد دیگری هم اشاره می کند.

این بیمه مطابق قانون ایران می باشد. بیمه گذار وظیفه دارد در صورت درخواست تمدید این بیمه نامه یا آگاهی از تغییر مکان، خیلی زود بیمه کننده را آگاه سازد. شرط بکارگیری چنین بیمه ای اجرای این تعهد می باشد.

معرفی انواع بیمه حمل و نقل دریایی

بیمه حمل و نقل دریایی معمولا از محل مبدا جابجایی کالا تا مقصد انبار بیمه کننده کلیه ریسک های احتمالی را پوشش می دهد. این نوع بیمه یکی از مدارک مدنظر جهت افتتاح اعتبار در بانک می باشد. اقسام متنوع این بیمه شامل موارد زیر می باشد:

انواع بیمه حمل و نقل دریایی

بیشتر بخوانید: صفر تا صد ترخیص کالا

بیمه دریایی از بین رفتن محصولات

یکی از انواع بیمه حمل و نقل دریایی، بیمه دریایی از بین رفتن محصولات می باشد. به این بیمه معمولا بیمه تشریفاتی یا گمرکی هم گفته می شود. بیمه گر موقعی جهت جبران ضرر و زیان مبادرت می کند که همه بار آن، به دلیل خطرات حاصل از دریا از بین رفته یا به صورتی درآید که سودی برای مالک آن نداشته باشد.

در نهایت چنانچه مقدار بیشتری از محصول از بین رفته و فقط بخشی از آن سالم مانده، بیمه گر موظف به جبران ضرر و زیان محصول نخواهد بود. اگرچه بهتر است بدانید که این گونه بیمه دریایی زیاد کارایی نداشته و فقط جهت بیمه نمودن اجناس خاص چون: سیمان، نفت، غلات و در حقیقت بار های فله بکار برده می شود.

بیمه دریایی F.P.A

این بیمه نامه بدون میانگین خاص معمولا یکی از شروط قولنامه بیمه می باشد که تعهد بیمه کننده را در برابر زیان های جزئی حذف می کند. بدین جهت که کارفرما فقط در مقابل ضرر و زیان های بزرگ وظیفه پرداخت خسارت را دارد. ولی ضرر و زیان های کوچک در این بیمه معمولا جایی ندارند. در این صورت دو طرف قرارداد، بیمه محدودیتی ندارند و می توانند در این بیمه دریایی تعهدات موسسه بیمه را عوض و آن را کم و زیاد کنند.

یکی دیگر از مباحث اصلی و مهم در خصوص بیمه دریایی اف پی ای مربوط به زمان خروج و تخلیه محصول می باشد. به بیانی در این گونه بیمه نامه، محموله در حین خروج کالا از انبار تا موقع تخلیه در مقصد مطابق وضعیت ویژه شامل بیمه می باشد. در این وضعیت در صورت ایجاد هر نوع ضرر و زیان می توان وجهی را از موسسه بیمه اخذ نمود.

بیمه حمل و نقل دریایی دبلیو ای

یکی دیگر از انواع بیمه حمل و نقل دریایی، بیمه نامه W.A می باشد. در این نوع بیمه دریایی، موسسه بیمه کننده افزون بر دادن ضرر و زیان عمومی مطابق قرارداد بایستی خسارت خصوصی وارده بر بار را هم بپردازد. بدین علت این بیمه نامه در قیاس با بیمه نامه اف پی ای بهتر و کامل تر می باشد. در این صورت ضروری است که موسسات صاحب محموله جهت تعهد موسسه بیمه نسبت به دادن ضرر و زیان های جزئی چون شکستگی و… موارد را به شکل دقیق در قرارداد نام ببرند.

بیشتر بخوانید: هزینه حمل دریایی از چین به ایران

در این نوع بیمه نامه هزینه زیان وارده به محصول بایستی از هزینه تعیین شده فرانشیز در قرارداد بالاتر باشد. از خصوصیات دیگر این بیمه نامه می توان موارد حقوقی و مالی ان را نام برد که معمولا در قیاس با دیگر بیمه ها دارای جزییات بیشتری است.

خسارت های تحت پوشش بیمه حمل و نقل دریایی

بهتر است بدانید که تنها ضرر و زیان ها و خسارتی که بُعد تصادفی و پیش بینی نشدنی دارند زیر پوشش بیمه حمل و نقل دریایی خواهند بود. ضرر و زیانی که حاصل از پوسیدگی طبیعی توسط جابجایی و همچنین نقص ذاتی محصول چون کرم خوردگی خشکبار و خوردگی تیرآهن باشد شامل پوشش بیمه نمی شود، به همین دلیل است که باید از کانتینر های با کیفیت برای حمل محصولات خود استفاده نمایید. در این صورت ضرر وارد شده را می توان به دو گروه مجزا طبقه بندی نمود:

خسارت های تحت پوشش بیمه حمل و نقل دریایی

خسارات عمدی

این خسارت ممکن است از روی خوش نیتی و به جهت حفظ سلامت کشتی و ممانعت از غرق شدن آن پیش آمده باشد. نظیر دور ریختن بار داخل دریا به دلیل سبک نمودن وزن کشتی در زمان طوفان، وضعیت مطابق ضوابط Average General تعیین خواهد شد.

خسارات غیر عمدی

این خسارا که به دلیل پیشامد های تصادفی و پیش بینی نشده ایجاد شوند که جزئیات آن عبارتند از:

خسارت حاصل از دریا

این ضرر و زیان شامل تمامی ریسک هایی است که به دلیل سفر دریایی ایجاد می شوند. نظیر تصادف کشتی با کشتی دیگر، غرق شدن کشتی یا به گل نشستن آن

آتش سوزی

 کشتی یا محصول به شکل کاملا تصادفی امکان دارد دچار آتش سوزی شوند و یا اینکه محصول در زمان تلاش جهت خاموش نمود آتش دچار آبدیدگی شود.

احتراق محصولات جرقه دار یا خطرات مربوط به دزدان دریایی.

نرخ بیمه حمل و نقل دریایی

نرخ بیمه حمل و نقل دریایی معمولا با ملاحظه به نوع بیمه تعیین می شود. بیمه نامه باربری دریایی از عمده ترین بیمه های جابجایی است که محموله شما را در مقابل خطرات تصادفی بیمه می کند.

بیمه حمل و نقل دریایی به صورت ویژه به کالاهای دریایی حمل شده به وسیله کشتی و حتی به لوازم سفر های کشتی مرتبط می باشد. از مالک بار در مقابل صدمه یا از دست دادن بار به علت اتفاقات احتمالی کشتی یا به علت تاخیر در سفر حفاظت می کند.

جهت استعلام نرخ بیمه حمل و نقل دریایی می توانید به موسسات متنوع در این حیطه مراجعه نمایید. لازم است بهترین نوع بیمه را با مشورت های درست و تخصصی انتخاب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *