حمل و نقل دریایی از روش های بسیار پر کاربرد حمل و نقل بار در دنیاست که قدمت آن به صدها سال پیش باز می گردد. چین از کشورهای تولید کننده بزرگ آسیایی است که یکی از بازارهای هدف آن برای صادرات، ایران است. در مقابل، ایران هم بیش از دو دهه است که به یکی از مصرفف کنندگان بزرگ کالاهای چینی تبدیل شده است.

 صادرات چین به ایران معمولا از راه دریا صورت می گیرد زیرا میزان کالایی که می توان از این طریق به ایران صادر کرد، خیلی بیشتر از حمل و نقل جاده ای یا حتی حمل هوایی است.

هزینه و مدت زمان حمل و نقل از چین به ایران، یکی از دغدغه های اصلی بازرگانان و تجار ایرانی است برای حمل و نقل دریایی باید از کانتینرهای مختلف استفاده کرد که هر کدام هزینه حمل جداگانه ای دارند. به طور کلی از کانتینر یخچالی و ساده استفاده میکنند. برخی بزرگ و با فوت بیشتر و برخی هم کوچک هستند. تمام این عوامل در هزینه حمل بسیار موثر هستند.

ما قصد داریم تا این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

هزینه حمل دریایی کالا از چین به ایران با کانتینر

حمل کالا با کانتینر از طریق دریا، یکی از روش های بسیار معمول و همیشگی است که بازرگانان برای صادرات و واردات اجناس استفاده می کنند. استفاده از این روش نیازمند یک محاسبه و حساب و کتاب دقیق است. معمولا بازرگانان و مدیران تجاری شرکت ها پیش از ارسال بار یا وارد کردن آن از چین به ایران، این محاسبات را انجام می دهند. در صورتی که صرفه اقتصادی داشته باشد، حمل دریایی را انتخاب می کنند.

این روزها حجم کالاهایی که از بنادر کشتیرانی در چین به ایران می آید، بسیار زیاد است. به همین منظور باید در نظر داشت که بار را کجا و چطور تحویل بگیرند.

هزینه حمل دریایی از چین به ایران

هزینه حمل کالا از چین به ایران از طریق کانتینرهای مختلف با فوت های متفاوت انجام می شود. فرق خاصی ندارد که این کانتینر از چه نوعی باشد. از هر نوعی که باشد، هزینه اجاره آن جداست. البته هزینه حمل کانتینر هم جداگانه باید پرداخت شود.

هزینه حمل کالا از چین تا ایران با کانتینر، به شدت به ترم خرید مشتری وابسته است. اگر از نوع FOB باشد، فقط هزینه حمل کالا از بندر چین تا بندر ایران باید پرداخت شود. در واقع کالا را روی عرشه کشتی در بنادر چین تحویل می دهند و بازرگانان روی عرشه کشتی در بنادر ایران، تحویل می گیرند.

در صورتی که ترم خرید از نوع EXW باشد، باید هزینه حمل از بندر چین تا ایران و همچنین هزینه حمل بار از درب کارخانه فروشنده تا بندر و هزینه های گمرکی، جمعا پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: مراحل ترخیص کالا از گمرک

در ضمن اجاره بهای کانتینرهای 10 و 20 و 40 فوت، کاملا متفاوت هستند. حتی برخی از کانتینرها تاشو بوده و برخی امکانات سرمایشی نیز دارند.

می توانیم به طور خلاصه بیان کنیم که هزینه حمل کالا با کانتینر از چین تا ایران، به نوع بار و کانتینر اجاره شده بستگی دارد.

حمل کالا با کشتی، با کانتینرهای 20 و 40 فوت انجام می شود. اگر بار مورد نظر در کانتینرهای کوچکتر قرار بگیرد، خرده بار به حساب می آید.

کانتینر 20 فوت، ابعادی برابر با 6 متر طول، 2.43 متر عرض و 2.37 متر ارتفاع دارد. گنجایش این کانتینرها تا 20 است. البته نوع دیگری از این کانتینرهای 20 فوت به نام Heavy duty است که تا 25 تن هم در آن جای می گیرد. اما قیمت اجاره آن بیشتر است.

کانتینر40 فوت با 12 متر طول و 2.37 متر ارتفاع و عرض 2.34 هستند که حجم 60 cbm بار با وزن 20 تن در آن جای می گیرد. نوع دیگری از ان با ارتفاع 20 سانتی متر بیشتر، برای کالاهای حجیم استفاده می شود.

مدت زمان حمل دریایی کالا از چین به ایران با کانتینر

مدت زمان حمل بار با کشتی و کانتینر از چین به ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد. فاصله ایران از چین، فاصله کمی نیست. چیزی در حدود 12 هزار کیلومتر معادل 6500 مایل فاصله غربی ترین بندر کشور چین تا بندر عباس است. این فاصله به حدی زیاد است که بین 20 تا 25 روز زمان نیاز است تا بار از چین به ایران برسد.

مدت زمان حمل دریایی از چین به ایران با کانتینر

مدت زمان حمل کانتینر از طریق دریا، به عوامل زیر بستگی دارد:

مسافت بین بنادر چین تا بندر های ایران

مسافت بین بنادر غربی این کشور تا ایران، خیلی کمتر از بنادر جنوبی و شرقی چین است.

تشریفات گمرکی در مبدا و مقصد

گاهی وقت‌ها بار تا بندر ایران می‌آید اما به خاطر تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا که نیازمند مجوزات قانونی است، منجر به طولانی شدن این پروسه می گردد.

حمل خرده بار یا فول بار

اگر کشتی و کانتینرهای سوار بر آن کاملا از یک نوع کالا و مربوط به یک نفر یا یک شرکت باشد، به احتمال زیاد، زودتر بدست مشتری می رسد. اگر کالاها به صورت خرده باشند، ممکن است برای پر شدن کشتی و حتی ترخیص کالاهای دیگر، مدت زمانی بگذرد که در این صورت خرده بار مورد نظر هم در این پروسه به دام زمان می افتد. در نتیجه مدت زمان افزایش می یابد.

استعلام نرخ حمل دریایی با انواع کانتینر از چین به ایران

حمل دریایی از چین تا ایران نسبت به سایر روش ها قیمت کمتری دارد. در واقع کانتینرهای بزرگی که قرار است با کشتی حمل شود را نمی توان به چندین قسمت تقسیم کرد و هرکدام را با هواپیما به ایران آورد. در این صورت مبلغ حمل کرایه سر به فلک می گذارد.

برای استعلام قیمت حمل و نقل دریایی، بهتر است با یک یا چند شرکت حمل و نقل کالا وارد مذاکره شوید تا کارشناسان مربوطه در این زمینه بیشتر شما را راهنمایی کنند. برخی از این شرکت ها دارای تخفیفات خاصی هستند که ممکن است با شرایط شما جور باشد. در نتیجه کرایه حمل کمتری پرداخت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه گرفتن مجوز کانکس

 و کلام آخر

حمل دریایی بار از چین تا ایران با کانتینر، بهترین راه واردات برای تجار و بازرگانان است. شاید برخی از تجار برای کم شدن هزینه واردات خود، از کانتینر استفاده نکنند اما تجربه نشان می دهد باری که در کانتینر بارگیری نشود، به احتمال بسیار زیاد، آسیب خواهد دید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *