در قسمت های شمالی و جنوبی کشور عزیزمان ایران به دلیل دسترسی به دریا بنادر مختلفی وجود دارند، این که بنادر به لحاظ گردشگری و همچنین جاذبه های توریستی در ایران حرف اول را می زنند، این بنادر نقش مهم و کلیدی در صنعت و تجارت داخلی کشور دارند.

به همین علت بنادر داخلی همیشه مورد توجه قرار می گیرند، اغلب بنادر ایران به لحاظ گردشگری در برترین رتبه های جهانی قرار دارند و همچنین بنادر داخل کشور به لحاظ موقعیت مکانی و همچنین نوع دسترسی و حتی سایر پارامترهای دیگر نظیر جاذبه های توریستی تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند، بنادر ایران باعث تقویت و رشد اقتصاد کشور در بخش های مختلف شده اند و حتی با وجود این که تعداد بنادر موجود در داخل کشور محدود می باشد، اما همیشه در بخش های مختلف نقش خود را به درستی ایفا کرده اند.

در سال های گذشته بنادر موجود در شمال و جنوب کشور بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته اند و علت این مسئله نقش مهم این بنادر در اقتصاد کشور در بخش های داخلی و خارجی می باشد.

بندر شمال ایران

بندر های شمال ایران :

با کمی بررسی به راحتی متوجه می شوید، که حجم قابل توجهی از بنادر داخلی در بخش شمالی کشور واقع شده اند و علت این مسئله وجود دریای خزر در بخش شمالی کشور می باشد، که چنین شرایط خاصی را برای بنادر واقع در این بخش به وجود آورده است. بنادر موجود در شمال کشور به لحاظ اقتصادی نیز از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار هستند و همیشه مورد توجه قرار می گیرند، در ادامه بنادر مهم و اصلی موجود در شمال کشور را به شما معرفی می کنیم:

● بندر انزلی:

مهم ترین و محبوب ترین بندر موجود در شمال کشور قطعا انزلی می باشد، این بندر به دلیل این که از زیبایی خیره کننده ای برخوردار است، همیشه توجه توریست های خارجی را به خود جلب کرده است، این بندر جاذبه های طبیعی فوق العاده منحصر به فردی دارد. بندر انزلی در استان گیلان قرار داشته و شهر انزلی با بندر آن فقط حدود ۴۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند.

● بندر نوشهر:

از دیگر بنادر مهم ایران در بخش شمالی کشور قطعا نوشهر می باشد، بندر نوشهر از آب و هوای فوق العاده خاصی در چهار فصل سال برخوردار می باشد، این بندر دارای یک فرودگاه اختصاصی است، که این خود ویژگی مثبتی به شمار می آید، در بندر نوشهر کارخانه های متعددی وجود دارد، که در بخش های مختلف صنعتی نقش خود را به درستی ایفا می کنند.

این بندر دارای جنگل های زیبایی است و حتی فاصله این شهر با تهران ۲۰۵ کیلومتر می باشد، سد و دریاچه آویدر، تنگ دار و جنگل سی سنگان بخشی از جاذبه های دیدنی این بندر می باشد.

● بندر ترکمن:

یکی از قدیمی ترین بنادر ایران که همیشه در طول تاریخ نیز یک ایستگاه مهم اقتصادی به شمار آمده است، بندر ترکمن می باشد. این بندر مهم ترین مرکز تولید خاویار در خاورمیانه به شمار می آید و همچنین پوشش و آداب و رسوم ترکمن ها در این بخش واقعا جذاب و منحصر به فرد می باشد.

این بندر به لحاظ اقتصادی از جایگاه بسیار خاص و ویژه ای برخوردار است.

● بندر امیرآباد:

به صراحت می توان ادعا کرد، که کریدور بین المللی ترانزیت در بخش های مختلف شمال به جنوب کشور در این بندر صورت می گیرد و همچنین این بندر در قسمت شمال شرقی بهشهر واقع شده است، به لحاظ جغرافیایی و لجستیک این بندر در بهترین موقعیت مکانی قرار دارد و دارای ویژگی های خاص استراتژیک می باشد.

این بندر دارای منابع فراوانی از انرژی است و حتی لقب حلقه طلایی کریدور در ترانزیت های بین المللی به این بندر تعلق دارد.

 

کشتی کانتینربر

بندر های جنوب ایران :

ایران به دلیل این که به لحاظ جغرافیایی در موقعیت مکانی خاصی قرار دارد، از قسمت جنوبی نیز دسترسی کافی به آب های آزاد داشته و همچنین در قسمت جنوب کشور نیز بنادر مهمی قرار دارند. این بنادر همیشه در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته اند و به همین علت در لیست مهم ترین بنادر ایران قرار دارند. این بنادر به لحاظ استراتژیک نیز دارای موقعیت حساس و کلیدی هستند، برخی از بنادر ایران که در بخش جنوبی کشور قرار داشته و به نسبت دیگر بنادر از جایگاه برتری برخوردار هستند، شامل موارد زیر هستند:

● بندر چابهار:

در لیست ۴ بنادر مهم ایران نام چابهار را به راحتی می توانید مشاهده کنید، این بندر در هر فصلی از سال زیبایی خاصی دارد و همچنین آب و هوای این بندر کاملا استوایی است. این بندر بهترین کرانه اقیانوسی را در ایران دارا است و به همین علت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. بندر چابهار در رده مناطق آزاد پررونق در داخل کشور قرار دارد و برخی از فعالیت های اقتصادی مهم کشوری در این بندر انجام می گیرد.

● بندر شهید رجایی:

قطب فعالیت های تجاری در داخل کشور متعلق به بندر شهید رجایی در قسمت جنوبی کشور می باشد، این بندر دارای راه های فرامرزی است و به همین علت در بخش های مختلف تجاری و بازرگانی همیشه نقش پررنگ خود را ایفا می کند. این بندر در اغلب فصل های سال آب و هوای گرم و مطلوبی را دارد، اغلب فعالیت های تجاری ایران با کشورهای خارجی از طریق این بندر انجام می شود.

ارتباط این بندر به لحاظ اقتصادی با سایر مراکز تجاری به مراتب بیشتر می باشد، این بندر حجم قابل توجهی از توریست های خارجی را نیز سالانه جذب می کند.

● بندر ماهشهر:

از دیگر بنادر تاریخی که از دوره سامانیان مورد توجه قرار گرفته است، بندر ماهشهر می باشد، این بندر به لحاظ جغرافیایی نیز در موقعیت مکانی منحصر به فردی واقع شده است، بندر ماهشهر دارای بافت سنتی و تاریخی می باشد و هم اکنون نیز در لیست بنادر مهم ایران قرار دارد، بخشی از فعالیت های تجاری داخل کشور از طریق این بندر انجام می شود، بندر ماهشهر جذابیتی دوگانه دارد، چون در کنار جاذبه های تاریخی دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی نیز است.

این بندر قدمت تاریخی بسیار طولانی دارد و آثار باستانی موجود در بندر ماهشهر قدمت بیش از چندین هزار ساله دارند.

بندر جنوب ایران

جمع بندی

شما می توانید در مقاله رتبه بنادر جهان اطلاعاتی را هم در مورد بنادر بین المللی و جهانی به دست آورید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *