landing craft لندی کرافت یا همان لندیگرافت به عنوان وسیله پرکاربرد برای انتقال نیروهای نظامی در دریا مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله حمل دریایی به عنوان ناوچه آبی خاکی در بخش نظامی شناخته می شود.

انواع کانتینر 20 فوت، کانتینر رو باز، کانتینر بغل بازشو، کانتینر 40 فوت توسط لندی کرافت ها جابه جا می شوند. لندیگرافت در واقع در صنعت حمل و نقل دریایی و بخش های نظامی کاربردهای فراوان دارد. در این مقاله توضیحاتی جامع در خصوص کاربرد ها و مزیت های لندی کرافت، قیمت و هزینه اجاره آن در اختیار شما قرار داده می‌شود.

تاریخچه استفاده از لندیگرافت

در زمان جنگ جهانی اول، برای جابجایی نیروها و اسلحه های نظامی در ساحل برای اولین بار از لندیگرافت ها استفاده شد. در جنگ جهانی دوم با استفاده از لندی کرافت تجهیزات نظامی و نیروهای بیشتری در مسیرهای دریایی جابه جا شد. در حال حاضر مدلهای مختلفی از لندیگرافت ها توسط دولت ها و کشورها با تجهیزات نظامی و امکانات بیشتر ساخته شده و کارایی زیادی دارند.

چه کالاهایی را می‌توان با لندی کرافت حمل کرد؟

در اکثر کانال‌های آبی در جزایر مختلف دریایی برای حمل و نقل بسیاری از کالاها از لندیگرافت استفاده فراوان می‌شود و با آن می‌توان تجهیزات مختلفی را به راحتی منتقل کرد که شامل کالاهای فله ای، کانکس دست دوم، کانتینر، کامیون، ماشین آلات سنگین و خودروها می باشد‌.

مزیت‌های حمل کالاها با لندی کرافت

امروزه بیشتر کشورها از لندیگرافت برای صادرات و واردات محصولات و کالاهای مختلف در مسیرهای دریایی و آبی استفاده می کنند. لندی کرافت یک شناور دریایی منحصر به فرد محسوب می‌شود که ایران از طریق آن مبادلات کالاهای گوناگون را با سایر کشورها به راحتی انجام می‌دهد.

در آب‌های کم عمق به عنوان مطمئن‌ترین گزینه می‌توان با خیال راحت برای انتقال تمام کالاها با حجم‌های گوناگون از لندی کرافت استفاده نمود. لندی کرافت بدنه ساده با فرم بسیار محکم به همراه داشته و میزان آبخور آن بسیار کم است.

با کمک لندیگرافت تمام مراحل جابه جایی کالاها از جمله بارگیری و تخلیه آنها با سرعت بیشتری انجام می شود. در مسیرهای آبی مختلف حمل و نقل کالاها با لندیگرافت مزیت‌های فراوانی داشته که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • این شناور دریایی به خوبی تحمل وزن داشته و با آن می‌توان هرگونه بار و تجهیزات فوق العاده سنگین را به راحتی جا به جا کرد.‌
  • به دلیل اینکه کشتی‌های بزرگ برای حمل کالاها در مسیر رودخانه‌ها و کانال های آبی باریک نمی توانند به راحتی عبور کنند، در میان مسیرهای کوتاه دریایی در بین جزیره‌ها معمولاً از لندی گرافت استفاده می‌شود که بهترین انتخاب است.
  • لندی کرافت نسبت به کشتی های حمل بار برای جابه جایی کالاها هزینه کمتری به همراه دارد.
  • در حوزه باربری، انجام کارهای اداری برای حمل کالاها با لندی گرافت آسان تر بوده و صاحبان بار می‌توانند بدون هیچگونه دشواری از این شناور استفاده کنند.

لندی کرافت

برنامه زمانی حرکت لندیگرافت‌ها

اسکله و شرکت حمل و نقل دریایی زمان حرکت لندی کرافت ها را برای حمل بارهای مختلف به طور دقیق مشخص می‌کند. در صورتی که شرایط آب و هوایی نامناسب باشد و یا در دریا امکان ایجاد طوفان باشد، لندی کرافت با تاخیر زمانی حرکت خواهد کرد تا مشکل ایجاد نشود.

شرکت‌های حمل و نقل دریایی با اطلاع دقیق از وضعیت جوی منطقه، برنامه زمانی حرکت لندیگرافت ها را تعیین خواهند کرد زیرا این شناور تنها در شرایط مساعد آب و هوایی اجازه حرکت در مسیرهای آبی را دارد.

ظرفیت هر لندیگراف

  • لندیگرافت کوچک: 10 تا 50 تن
  • لندیگرافت متوسط: 50 تا 100 تن
  • لندیگرافت بزرگ: 100 تا 500 تن
  • لندیگرافت بسیار بزرگ: 500 تن یا بیشتر

لندی کرافت

 

اجاره یا هزینه خرید لندیگرافت ها

از بهترین امکانات، تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته برای تولید و ساخت لندی کرافت‌ها استفاده شده که قیمت خرید آنها را بسیار افزایش داده است. بنابراین دولت‌ها و شرکت‌های حمل و نقل به جای خرید لندی کرافت برای حمل بارهای خود، جهت کم کردن هزینه ها اقدام به اجاره لندیگرافت می کنند.

هزینه اجاره لندی گرافت ها براساس ظرفیت حمل بار آنها و نوع محموله و بار مشخص خواهد شد. در زمان اجاره کردن یا خرید لندی کرافت باید توجه داشته باشید که این شناور کاملاً سالم و ایمن باشد. اگر لندی کرافت سلامت فنی نداشته یا ایمنی آن پایین باشد، جان دریانوردان و سایر افراد را به خطر انداخته و خسارت های جانی و مالی بسیار به همراه دارد.

پارامتر های مختلفی بر هزینه خرید لندیگرافت ها تاثیر داشته که شامل میزان آبخور بودن، ارتفاع، ظرفیت بار، ابعاد، طول و عرض آن می باشد.

مقایسه لندیگرافت با بارج

لندیگرافت و بارج از لحاظ شکل ظاهری، اندازه و کارایی باهمدیگر تفاوت هایی دارند که عبارتند از:

  • برای حمل مسافران، بار، کالاها و تجهیزات نظامی در آب های کم عمق از لندیگرافت استفاده می کنند اما برای حمل کالاهای سنگین در آب های عمیق از بارج استفاده می شود.
  • لندیگرافت بدون هیچ گونه نیروی محرک خارجی حرکت کرده و دارای موتور داخلی بوده اما بارج با کمک یدک کش به حرکت در می آید.
  • این دو شناور دریایی بارج و لندیگرافت هر دو در صنعت حمل و نقل دریایی پرکاربرد بوده و شباهت هایی از لحاظ ظاهری نیز باهم دارند.
  • برای مسافت های طولانی در دریا و کانال های آبی معمولا از لندیگرافت به دلیل سرعت بالاتر نسبت به بارج، استفاده می شود.

معایب لندی کرافت

در این شناور دریایی برای حمل کالاها و بارهای امنیتی و مخصوص هیچ گونه اتاق یا محفظه نگهداری طراحی نشده است. در لندی کرافت ها به خاطر اینکه هیچ گونه حفاظی برای کالاها وجود نداشته احتمال صدمه یا آسیب در بارها وجود دارد.

افراد می‌توانند جهت حفظ کالاها و بارهای خود بر روی لندی کرافت از سایبان‌های کوچک و بزرگ پلاستیکی جهت پوشش آنها استفاده کرده تا در برابر شرایط نامساعد جوی، بارش سنگین باران و باد هیچگونه صدمه‌ای نبینند.

حمل خودرو با لندیگرافت

قیمت لندیگرافت

قیمت لندیگرافت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • ابعاد: لندیگرافت ها در اندازه های مختلفی موجود هستند، از کوچک تا بسیار بزرگ. هر چه لندیگرافت بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • ظرفیت: لندیگرافت ها همچنین از نظر ظرفیت حمل بار یا افراد متفاوت هستند. لندیگرافت با ظرفیت بیشتر، قیمت بالاتری خواهد داشت.
  • سن و وضعیت: لندیگرافت های نوتر و در شرایط بهتر، قیمت بالاتری نسبت به لندیگرافت های قدیمی یا desgastados دارند.
  • امکانات: لندیگرافت ها می توانند با امکانات مختلفی مانند جرثقیل، رمپ یا تجهیزات ناوبری مجهز شوند. لندیگرافت هایی که دارای امکانات بیشتری هستند، قیمت بالاتری دارند.
  • مکان: قیمت لندیگرافت ها می تواند بسته به منطقه ای که در آن خریداری می شوند، متفاوت باشد.

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل با شناور دریایی لندیگرافت جهت حمل بار آشنا شدید. در کشورمان ایران برای واردات و صادرات کالاها و بارهای مختلف و همچنین جابجا کردن نیروهای نظامی، از لندیگرافت ها استفاده فراوان می شود. از آنجایی که ایران به تمامی آب‌های بین المللی به طور کامل دسترسی داشته، استفاده از لندی کرافت ها محبوبیت بیشتری یافته است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *