بنادر در سراسر جهان نقش اساسی و کلیدی در فعالیت های تجاری، اقتصادی، توریستی و حتی حمل و نقل دارند، به همین علت بنادر از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای در دنیا برخوردار هستند. با کمی بررسی به راحتی به این نکته پی می برید، که بنادر موجود در هر کشور به لحاظ استراتژیک و لجستیک از اهمیت بسیار والایی برخوردار هستند. همه ساله بررسی های مختلفی در خصوص رتبه بندی بنادر در جهان صورت می گیرد و نتایج اعلام شده پس از هر بار بررسی بر اساس فعالیت های اخیر بنادر در بخش های مختلف می تواند تغییر پیدا کند، در لیست جدیدی که از مهم ترین بنادر در سراسر جهان منتشر شده است، نام برترین بنادر در دنیا عنوان شده، همچنین به تمامی اطلاعات موجود در این لیست به راحتی می توان اکتفا کرد. چون اطلاعات به دست آمده، ناشی از تحقیقات میدانی در بخش های مختلف و گوناگون هستند، بنادر به عنوان یک مرکز بزرگ تجاری در هر کشوری شناخته می شوند.

آشنایی کامل با مهم ترین بنادر در جهان

نمای هوایی بندر شانگهای

با یک بررسی کلی به راحتی متوجه این نکته می شوید، که لیست نهایی ارائه شده در خصوص مهم ترین بنادر جهان توسط لویدز لیست منتشر می شود، از قدیمی ترین مجله های دنیا که اخبار و اطلاعات دقیقی در خصوص فرایندهای حمل و نقل، تجارت جهانی و بازارهای جهانی را منتشر می کند، لویدز لیست می باشد، این مجله به صورت کاملا دقیق و حرفه ای اطلاعات مهمی را نیز در خصوص فعالیت های دریایی همه ساله منتشر کرده و از سال ۱۹۸۷ به عنوان یکی از برترین مجلات دنیا در این حوزه شناخته می شود. بر اساس آخرین اطلاعاتی که این گروه معتبر منتشر کرده است، لیست مهم ترین بنادر جهان نیز در اختیار علاقه مندان قرار داده شده، همچنین در این لیست رتبه بندی جهانی نیز ذکر شده است. برخی از بنادر مهم جهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فعالیت تجاری شامل موارد زیر هستند:

●بندر شانگهای

مقام اول برترین بنادر جهان متعلق به بندر شانگهای چین می باشد، این بندر همه ساله رشد اقتصادی بالای ۵ درصد را تجربه می کند، همچنین این بندر به لحاظ لجستیک در دنیا حرف اول را می زند و بسیاری از فعالیت های تجاری از طریق این بندر انجام می شود. بندر شانگهای روزانه شاهد کانتینرهای غول پیکری است، که مدام از طریق این بندر در حال جا به جایی هستند.

بندر شانگهای به لحاظ اقتصادی نیز در دنیا از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار می باشد، تناژ معاملاتی که به صورت روزانه در این بندر انجام می شود، بیشتر از سایر بنادر است.

●بندر سنگاپور

رتبه دوم این لیست متعلق به بندر سنگاپور می باشد، این بندر به عنوان برترین ترانشیپ در جهان شناخته می شود، بندر سنگاپور همه روزه شاهد کانتینرهای مختلفی است، که برای بارگیری و یا تخلیه بار در این بندر حاضر شده و همچنین رشد سالانه این بندر در حالت عادی حتی در موقعیت های مختلف اقتصادی بیش از ۶ درصد می باشد.

●بندر شنژن چین

آمارهای جدیدی جدید به وضوح ثابت می کند، که این بندر به لحاظ اقتصادی در رتبه های برتر جهانی قرار دارد، همچنین این بندر در حال حاضر رشد بالای ۳ درصد را تجربه کرده است. این بندر در شش ماهه اول ابتدایی سال ۲۰۱۵ بیشترین میزان از موفقیت تجاری را کسب کرده است.

●بندر هنگ کنگ چین

این بندر در حال حاضر رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است، بندر هنگ کنگ جابجایی بیش از ۲۲ TEU را تاکنون ثبت کرده، این بندر در حال رقابت با سایر بندرهای مختلف جهان است، تا برترین رتبه جهانی را کسب کند. بندر هنگ کنگ چنین جز برترین مراکز تجاری در جهان شناخته می شود و همچنین این بندر دارای بهترین موقعیت جغرافیایی نیز می باشد.

●بندر نینگبو

این بندر در رتبه پنجم قرار دارد و حتی در سال ۲۰۱۴ این بندر رشد بالای ۱۱ درصد را تجربه کرده است. این بندر تجاری نقش مهم و کلیدی خود را در جا به جایی و حمل و نقل کشتی ها و همچنین کانتینرهای تجاری به درستی ایفا کرده است.

بندر نینگبو دارای عمق آب بالای ۱۸ متر می باشد و به همین جهت بهترین مراکز تجاری برای جا به جایی کشتی های غول پیکر به شمار می آید، این بندر تنها ایرادی که دارد، عدم دسترسی به منطقه آزاد تجاری می باشد.

●بندر بوسان

اغلب بنادر مهم جهانی در چین واقع شده اند و از دیگر بنادر مهمی که در چین قرار دارد، بوسان می باشد، این بندر رتبه ششم جهانی را به خود اختصاص داده است. بندر بوسان رقم ۶۸/۸ میلیون TEU جا به جایی در سال گذشته به خود اختصاص داده و همچنین در این بندر اسکله های جدید احداث شده اند، که برخی از فعالیت های مربوط را سهولت بخشیده اند.

●بندر گوانجو

این بندر در حال حاضر بر اساس لیست جدید در رتبه هفتم قرار دارد و همچنین در سال های گذشته با رشد بیش از ۴۰ درصدی مواجه شده است، این بندر به لحاظ جغرافیایی در بهترین شرایط ممکن قرار دارد، این بندر چینی موقعیت های تجاری جدیدی را به وجود آورده است، که در سال جدید با رشد شاخص قابل توجهی رو به رو شده اند.

●بندر جبل علی

این بندر نقطه عطف ترانزیت بین المللی در سال های گذشته به شمار می آید و از سال ۲۰۱۵ فعالیت های تجاری جهانی را نظم بخشیده است، این بندر نقطه عطف اتصال شرق به غرب در دنیا شناخته می شود و همچنین کشتیرانی در این بندر همه روزه صورت می گیرد.

بندر جبل علی حجم قابل توجهی از فعالیت های تجاری کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است.

●بندر تیانجین

این بندر باعث جا به جایی آمارهای مربوط به بارگیری و تخلیه بار کشتی های روزمره در بنادر شده است، در سال ۲۰۱۳ این بندر رشد چشمگیری را در خصوص فعالیت های مختلف تجاری خود کسب کرده و همچنین مقصد اغلب کشتی های تجاری این بندر می باشد.

این بندر دارای آب و هوای بسیار خوب و مطلوبی است و به همین علت به عنوان یک مقصد تجاری همیشه شناخته می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *