یکی از مهم ترین دغدغه های صنعت حمل دریایی، حمل دریایی کالاهای خطرناک می باشد. کوچکترین بی توجهی در انجام این کار می تواند تبعات و خطرات بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین می تواند سلامت افراد و محیط زیست را به خطر بیندازد. مواد و کالاهای خطرناک، مواد بینابینی و ضایعات باید به دقت جا به جا و حمل و نقل شوند. برای حمل این کالا توسط کانتینر می توان از راه های زمینی، هوایی و دریایی اقدام نمود. مورد توجه ترین این روش ها حمل دریایی می باشد. امروزه بیشترین جا به جایی این کالا ها از طریق دریا انجام می گیرد.

مفهوم کالای خطرناک در حمل دریایی کالاهای خطرناک

برای آگاهی از مفهوم حمل دریایی کالاهای خطرناک افراد ابتدا باید آن ها را بشناسند. این مواد و کالاها شامل محصولاتی می باشند که امکان آتش سوزی، انفجار، گسترش بیماری و تشعشع در آن ها وجود دارد. بارگیری، جا به جایی و نگهداری آن ها باید تحت شرایط خاصی باشد. به این معنی که اگر به درستی از آن ها مراقبت نشود در نهایت منجر به جراحت، بیماری، سوختگی، مسمومیت و مرگ حیوانات و انسان ها می شوند. در تعریفی واضح تر کالای خطرناک ذاتا دارای ترکیباتی هستند که می توانند به انسان و محیط زیست آسیب های جبران ناپذیری برسانند.

اهمیت رعایت ایمنی در حمل دریایی کالاهای خطرناک

امروزه با پیشرفت و گسترده شدن علم، حمل دریایی کالاهای خطرناک رواج یافته است. به طور معمول فراورده های گاز و مایع از طریق دریا و راه های آبی حمل و نقل می شوند. مواد منفجره، مواد پرتوزا، اکسید کننده ها و مواد سمی مواردی هستند که در جا به جایی آن ها باید دقت شود. این مواد برای سلامت بشر و طبیعت بسیار خطرناک می باشند. چرا که در صورت انتقال و اشتعال جان افراد زیادی را به خطر می اندازنند. علاوه بر دقت لازمه در حمل آن ها، باید قوانین و مقررات بین المللی نیز در زمان جا به جایی در نظر گرفته شوند. برای حمل دریایی این مواد، معمولا از افراد آموزش دیده و حرفه ای کمک گرفته می شود.

متصدی حمل دریایی کالاهای خطرناک کیست؟

یکی از راه ها برای حمل دریایی کالاهای خطرناک وجود فردی مراقبت کننده، هوشیار و آگاه می باشد که به آن متصدی می گویند. به طور کلی وجود متصدی برای جا به جایی تمام کالاها کاری ایمن و مطمئن می باشد. اما در مورد کالا های خطرناک وجود این فرد ضروری است. این فرد با رعایت نکات ایمنی لازم از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری می کند. همچنین موثر ترین شخص در جا به جایی این مواد خطرناک از طریق دریا است. علاوه بر این مسئولیت سنگینی بر دوش اوست و باید با تمامی قوانین و مقررات مربوطه آشنا باشد.

قوانین متصدی حمل دریایی کالاهای خطرناک

متصدی که کار حمل دریایی کالاهای خطرناک را انجام می دهد باید به قوانین آن آگاه باشد و آن ها رعایت کند. مهم ترین این قوانین موارد زیر می باشند.

تهیه کردن کشتی که قابلیت دریانوردی را داشته باشد.

تهیه کشتی دارای این قابلیت بر عهده متصدی است. این قانون ها در ابتدای سفر ها و حمل و نقل ها به صورت ضمنی در قرارداد های دریایی قید می شوند. در گذشته نیز این مسئولیت به صورت مطلق بر عهده متصدی بوده است. در قوانین لاهه نیز این قانون وجود دارد. علاوه بر این در قوانین لاهه فراهم نمودن خدمه و تجهیزات کشتی نیز بر عهده متصدی می باشد. همچنین تهیه انبار، اتاق های یخچال دار و سردخانه نیز برای حمل امن کالا وظیفه این افراد می باشد.

مراقبت از کالا یکی دیگر از قوانین و وظایف متصدی می باشد.

بر اساس قوانین تصویب شده در لاهه، مراقبت و ضمانت کالا تا رسیدن به مقصد بر عهده این اشخاص است. این مراقبت ها شامل بارگیری مناسب، چیدمان صحیح، حمل اصولی و تخلیه درست کالا می باشد. متصدی باید هر یک از این امور را به دقت و به صورت ماهرانه انجام دهد.

تفکیک کالا و چیدن نیز قانونی مهم است که باید به درستی انجام و رعایت شود.

متصدی وظیفه دارد که این مواد را با توجه به قانون ای ام دی جی از دیگر کالا ها جدا کند. همچنین با چینش مناسب سلامت کالا را تضمین کند. این موارد به دلیل خطرناک بودنشان باید از سایر کالا ها جدا باشند و با توجه به شرایط خاصی نگه داری شوند.
علاوه بر این چیدمان آن ها باید به نحوی باشد که باعث اختلال و تاثیر بر روی کالاهای دیگر نشود. چیدمان امری فنی و دقیق می باشد و انجام آن نیاز به فردی ماهر و آموزش دیده دارد. حتی در مواردی کالاهای خطرناکی وجود دارند که با هم سازگار نیستند. پس متصدی نباید آن ها در کنار هم قرار دهد.

متصدی نباید کالاهای خطرناک را بدون رعایت نظامات قبول کند. در جا به جایی های دریایی باید توجه شود که کالا دارای مدارک درست و کاملی باشد. علاوه بر این بسته بندی مناسب، نشانه گذاری کالا و علامت های مربوط به مقررات باید بر روی بسته بندی موجود باشند. این افراد هرگز نباید کالاهایی را که بدون این موارد امنیتی هستند بارگیری و جا به جا کنند. بارگیری این مواد موجب به خطر افتادن جان افراد ساکن کشتی و محیط زیست می شود. زمانی که متصدی این قانون را رعایت نکند باید مسئولیت خطرات احتمالی را به طور کامل تقبل کند. همچنین در صورت ایجاد خسارت آن را بپردازد.

 

حمل دریایی کالاهای خطرناک و طبقه بندی آن ها

اسکله
حمل دریایی کالاهای خطرناک بستگی به نوع کالا دارد. این کالاها دارای دسته بندی و طبقه بندی خاصی هستند که هر کدام از آن ها مراقبت های خاص خود را دارد. طبقه بندی کالاهای خطرناک از طریق سازمان ملل تعیین می شود. این طبقه بندی معمولا به صورت زیر انجام می شود:

1- گروه اول شامل مواد منفجره می باشد.

2- گروه دوم گازها هستند. این گاز ها می توانند قابل اشتعال، غیر قابل اشتعال و سمی باشند.

3- گروه سوم مایعات قابل اشتعال هستند.

4- گروه چهارم جامدات هستند. جامدات شامل مواد قابل اشتعال، خودسوز و واکنش دهنده به رطوبت می باشند.

5- گروه پنجم موادی هستند که امکان اکسیداسیون دارند.

6- گروه ششم شامل مواد سمی و عفونی می باشند.

7- گروه هفتم که بسیار خطرناک هستند مواد رادیواکتیو می باشند.

8- گروه هشتم کالاهایی هستند که قابلیت خورندگی دارند و جا به جایی آن ها کار هر کسی نیست و بسیار خطرناک هستند.

9- گروه نهم یا گروه آخر آن دسته از مواد و کالاهایی هستند که در این گروه ها قرار نمی گیرند ولی خطرناک محسوب می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *