تأثیرات کانتینر در حمل و نقل موارد زیادی را در بر می‌گیرد که جنبه مثبت آن‌ها بر اساس ماهیت کاربردی و استاندارد این نوع تجهیزات ویژه حمل و نقل شکل گرفته است. با استفاده از انواع کانتینر، انواع کالا از طریق روش‌های مختلف حمل و نقل کانتینری قابل جابه‌جایی است. کانتینر در واقع یک راهکار کارآمد برای بهتر کردن کیفیت حمل و نقل از نظر حجم، ایمنی، سرعت و هزینه‌های حمل و نقل به شمار می‌آید؛ راهکاری که تقریباً می‌توان گفت هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و به همین دلیل در طول سالیان طولانی جایگاه تعریف شده‌ای در حمل و نقل کالا به خود اختصاص داده است.

کانتینر چیست؟

کانتینر جدا از کاربردهای مختلف آن، به محفظه‌های فلزی از پیش ساخته شده‌ای در ابعاد مختلف اشاره دارد که برای حفظ کردن کالاها و موادی که به منظور حمل و نقل درون این محفظه‌ها قرار گرفته‌اند، ساخته می‌شود. علاوه بر خاصیت محافظت از کالاها در حین حمل و نقل، انواع کانتینر بر اساس ابعاد استاندارد و کاربردی در انواع روش‌های حمل و نقل در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد و ابعاد غیراستاندارد هرگونه محفظه فلزی حتی با ویژگی‌های مشابه کانتینر، در دسته کانتینر مخصوص حمل و نقل کالا قرار نمی‌گیرد.

مزایا و معایب کانتینر

مزایا و معایب کانتینر بسته به نوع آن مشخص می‌شود. ازآنجاکه انواع کانتینر را می‌توان بر اساس ابعاد، ساختار و کاربرد آن از یکدیگر تفکیک کرد، به‌غیراز موارد کلی را نمی‌توان به بیشتر انواع کانتینر نسبت داد. به‌طورکلی مزایای این تجهیزات ضروری در حمل و نقل شامل ابعاد استاندارد و کارشناسی شده ویژه حمل و نقل، مقاومت ساختاری بالا و در نتیجه محافظت حداکثری از کالاها و هرگونه محصول در حال جابه‌جایی، قابل اجاره کردن به جای خرید کانتینر، انطباق این تجهیزات با انواع کالاها با هر خواص ماده (جامد و مایع) و شرایط نگه‌داری، سازمان دادن به حجم بار و همین‌طور بارگیری راحت می‌شود.
معایب کانتینر هم می‌تواند موارد جزئی را در انواع مختلف کانتینر در بر بگیرد اما عمومی‌ترین آن که تا حدودی از بهره‌وری حمل و نقل کالا با کانتینر می‌کاهد، احتمال ایجاد خسارت به کالا در حمل و نقل با کانتینر است.

تأثیرات کانتینر بر روی حمل و نقل داخلی و خارجی

تأثیرات-کانتینر-بر-روی-حمل-و-نقل-داخلی-و-خارجی-پاسارگاد-کانتینر

نمی توان منکر تاثیر مثبتی که کانتینرها در انواع و ابعاد گوناگون آن بر روی حمل نقل (زمینی-دریایی-هوایی) داشته است، شویم. زیرا با استفاده از کانتینرها، سلامت بارها در حمل و نقل ها با مسافت طولانی تضمین می شود، هر نوع کالایی را می توان با استفاده از آن ها جا به جا کرد. همچنین، حمل و نقل مواد غذایی به مسافت های دور با استفاده از انواع کانتینرهای یخچالی به بهترین شکل ممکن انجام می گردد. در ادامه به مهم ترین تاثیراتی که کانتینرها بر حمل و نقل داشته اند، اشاره خواهیم کرد:

استاندارسازی فرآیند حمل و نقل

از مهم‌ترین جنبه‌های تعریف کننده انواع کانتینر، ساخته شدن این تجهیزات بر اساس ابعاد و ویژگی‌های ساختاری استاندارد و مناسب روش‌های مختلف حمل و نقل است، بنابراین مهم‌ترین تأثیر این ابزار هم در حمل و نقل داخلی و خارجی، استانداردسازی هرگونه فرآیند حمل و نقل است.

سازمان دادن به کالاهای فله

ایجاد نظم و سازمان در یک نوع کالا یا چند نوع کالا با هم، از دیگر تاثیرات مهم و کاربردی‌ کانتینر در حمل و نقل به شمار می‌آید.

سازگاری با انواع کالاها

انواع کانتینر را می‌توان سازگار با انواع کالاها با هر ابعاد، شکل، خاصیت ماده و وزن ساخت و قابل استفاده کرد.

بالا بردن سرعت فرآیندها

در حمل و نقل با کانتینر حجم و وزن بالایی از کالا در قالب یک بسته گرد می‌آید و این بسته بزرگ به‌راحتی با استفاده از جرثقیل‌ها جابه‌جا می‌شود.

ایفای نقش همچون یک انبار

هر واحد کانتینر در واقع یک انبار متحرک برای کالا هم هست. قابلیت‌های مختلف مانند عایق کاری، سیستم‌های تهویه یا سیستم‌ها سرمایشی در انواع کانتینر قابل به کارگیری است. این قابلیت‌های کانتینر عملاً می‌تواند موجب نگهداری کالا به مدت طولانی شود و تأثیر کانتینر را در حین حمل و نقل به‌عنوان یک انبار هم به اثبات برساند.

تضمین ایمنی کالا

در صنعت حمل و نقل ایمنی کالاها و مواد یک معیار حیاتی و معرفی کننده کیفیت و کارایی فرآیند است، و استفاده از کانتینر می‌تواند به دلیل ساختار مستحکم و قابلیت بالا در انطباق با انواع ویژگی‌های محافظتی، ایمنی کالاها را در تمام مراحل حمل و نقل تا حد زیادی تضمین کند.

مطالب مرتبط:

شیلتر نظامی نوعی کانکس-کانتینر به حساب می آید که برای موارد نظامی به کار می رود.

نقش کانتینر در رشد حجم حمل و نقل

رشد حجم بار مبحث بسیار مهمی است که در روش‌های مختلف حمل و نقل همیشه بر روی آن تأکید می‌شود. افزایش حجم بار در واقع یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌هایی است که از آن برای سنجش کیفیت هر روند حمل و نقل استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های کانتینر علاوه بر فراهم ساختن فضای مناسب برای گنجاندن کالاها و محصولات مختلف، سازمان دادن به کالاهای موضوعِ حمل و نقل و همین‌طور سازمان دادن به فضای قابل استفاده در روش‌های حمل و نقل است. برای مثال در روش حمل و نقل دریایی، کانتینر در دو مرحله موجب رشد حجم بار و در واقع بالا رفتن بهره‌وری حمل و نقل می‌شود.

این محفظه‌های فلزی در انواع مختلف و سازگار با کالاهای متفاوت طراحی و ساخته می‌شوند، در نتیجه فضای داخلی آن‌ها مناسب‌ترین شرایط را برای هرچه بیشتر گنجاندن حجم کالاها فراهم می‌کند. همچنین کانتینر در نگاه کلان‌تر از نظر نحوه چینش نهایی بار بر روی کشتی هم کارآمدترین امکان محسوب می‌شود. ساختار یکدست و مکعبی کانتینر اجازه هدر رفت هیچ‌گونه فضای خالی مانده‌ای را نمی‌دهد و فرآیندهای حمل‌ونقل به همین دلیل می‌توانند از حداکثر فضای قابل استفاده بارگیری استفاده کرده و نهایت استفاده را از امکانی که کانتینر در اختیار حمل و نقل قرار داده است، داشته باشند.

قابلیت‌ها و امکاناتی که کانتینر در اختیار صنعت حمل و نقل قرار می‌دهد

قابلیت‌ها-و-امکاناتی-که-کانتینر-در-اختیار-صنعت-حمل-و-نقل-قرار-می‌دهد-پاسارگاد-کانتینر

در اصل قابلیت هایی که کانتینرها به مصرف کنندگان خود ارائه می دهند باعث شده تا استفاده از آن ها در حمل و نقل بدین شکل گسترش یابد زیرا که مزایا استفاده از آن، به صورت چشمگیری از معایب آن بیشتر بوده و صاحب بار را متقاعد به استفاده از آن می کند.

سازگاری با روش‌های مختلف حمل و نقل

حمل و نقل کانتینری اصطلاحی است که در مورد هر نوع حمل و نقل کالا و مواد با استفاده از کانتینر استفاده می‌شود. مهم‌ترین این روش‌ها روش حمل و نقل دریایی با استفاده از کشتی است، اما استفاده از کانتینر در روش‌های حمل و نقل هوایی و زمینی هم استفاده گسترده‌ای دارد و از اصلی‌ترین ابزارهای حمل و نقل بهتر کالاها محسوب می‌شود.

پ‌ن:

کاربرد کانتینر چادری طیف گسترده ای را شامل می شود که پیشنهاد می کنیم درباره آن بیشتر بخوانید!

وضع و تنظیم قراردادها و قواعد استاندارد

مشخص شد که یکی از تأثیرات کاربردی کانتینر در حمل و نقل، سازمان دادن به فرآیندها است. یکی از جنبه‌های این سازمان‌دهی قواعد و استانداردهایی هستند که حول محور کانتینر و نقش آن در حمل و نقل شکل گرفته است. در این زمینه و به‌طور خاص می‌توان به اصطلاحات استاندارد و بین‌المللی در زمینه حمل و نقل کانتینری اشاره کرد که بسیار کاربری است. برای مثال LCL زمانی استفاده می‌شود که مشخص کند یک کانتینر واحد توسط کالاهای چند فرستنده پر شده است.

پایین آوردن هزینه‌های حمل و نقل

تأثیر کانتینر در حمل و نقل در اصل زمانی بیشتر مثبت ارزیابی می‌شود که برای جابه‌جایی کالاها به‌صورت فله و غیر بسته‌بندی‌شده به کار گرفته شود. این روش حمل به دلیل حذف حجم و وزن اضافی که از جانب متریال بسته‌بندی به بار اضافه می‌شود، مقرون‌ به‌ صرفه است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *