با رونق گرفتن تجارت بین المللی و تعداد بالای کانتینرها در حوزه حمل و نقل ضرورت وجود شناسنامه کانتینری بیشتر شده است. در این شناسنامه اطلاعات مهمی از قبیل کد شناسایی، لوح تایید ایمنی، لوح تایید گمرک و … برای کنترل و رهگیری کانتینرها درج شده است. سامانه هایی به منظور ردیابی کانتینرها طراحی شده اند که مالک مربوطه می تواند با وارد کردن کدهای ویژه و اختصاصی، کانتینر را رصد و ردیابی کند.

تمامی شرکت های حمل و نقل موظف به درج شناسنامه کانتینری هستند و اگر یک کانتینر فاقد شناسنامه باشد حمل آن غیرقانونی و قاچاق است و ترانزیت نمی شود. در نتیجه برای راحت تر کردن امر حمل و نقل و کنترل های مرزی اطلاعات مهم و منحصر به فردی برای هر کانتینر تعریف می شود. پیشنهاد میکنیم مقاله بیمه حمل و نقل دریایی را نیز مطالعه نمایید.

شناسنامه کانتینری چیست؟

شناسنامه کانتینری چیست؟

در حمل و نقل دریایی و بین المللی کانتینر به عنوان یک رکن اساسی و مهم است. هر کانتینر دارای یک شناسنامه کانتینری اختصاصی است که به وسیله ی این شناسنامه امکان کنترل آن در مرزها و گمرک های مختلف فراهم است. رهگیری کانتینر با استفاده از کدهایی که در شناسنامه درج شده است امکان پذیر است.

تاریخچه شناسنامه کانتینر

قبل از پرداختن به شناسنامه کانتینری و اطلاعات موجود در آن بهتر است تاریخچه مختصری از کانتینرها کسب کرد. کانتینرها در اوایل دهه 1970 در زمینه حمل و نقل استفاده شده اند و بعد از 2 تا 3 سال هم نمونه های استاندارد وارد صنعت حمل و نقل شده اند. برای هر کانتینر با توجه به مسیر تجاری و تعداد دفعات جابجایی یک سری استاندارد تعریف شد.

اهمیت شناسنامه کانتینری

شناسنامه کانتینری در چند سال اخیر و با پیشرفت تجارت جهانی اهمیت ویژه ای در سطح جهانی پیدا کرده است. اهمیت کانتینر در سازمان های بین المللی برای یک تجارت سالم و ایمن اثبات شده است. چون در شناسنامه مشخصات و اطلاعات مهم کانتینر ثبت می شود و به منظور شناسایی کانتینرها از این شناسنامه استفاده می شود. هر کانتینری یک شناسنامه با اطلاعات منحصر به فرد دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه حمل دریایی از چین به ایران

با توجه به اینکه در صنعت حمل و نقل دریایی تشخیص نوع بار و شناسایی کانتینرها اهمیت زیادی دارد در نتیجه باید در صنعت کشتیرانی تحول مربوط به فرایند لجستیک بررسی شود. برای تسهیل حمل و نقل در سطح بین المللی نمی توان نقش کانتینر و شناسنامه کانتینر را نادیده گرفت. هر روز که تکنولوژی در زمینه های حمل و نقل پیشرفت می کند لازم است که برای کانتینر ها شماره ها و اطلاعات کاربردی ثبت شود تا شناسایی آنها راحت تر انجام شود.

مزایای شناسنامه کانتینری

شناسنامه کانتینری چیزی شبیه به اثر انگشت یا کد ملی است که کاملا منحصر به فرد است. در تجارت و بازرگانی به وضوح می توان نقش پررنگ انواع کانتینرها را مشاهده کرد. بخش عمده ای از محموله ها در کشورها مختلف توسط کانتینرها جابجا می شود. از این رو برای هر کانتینر یک کد منحصر به فرد طراحی می شود. در واقع با کد شناسایی کانتینر امکان کنترل و رهگیری محموله ها وجود دارد.

اطلاعات درج شده در شناسنامه کانتینری

اطلاعات درج شده در شناسنامه کانتینری

برای شناسایی هر چه بهتر کانتینرها در شناسنامه کانتینری اطلاعات مهم زیر درج شده است:

  • نشان مربوط به سازمان رده بندی
  • کد کشور مربوطه
  • کد شناسایی
  • لوح مربوط به تایید گمرکی
  • لوح مربوط به تایید ایمنی
  • کد نوع و اندازه کانتینر
  • مشخصات عملیاتی کانتینر مورد نظر

کد شناسایی در شناسنامه کانتینری

کد شناسایی مندرج در شناسنامه کانتینری یک کد مخصوص و منحصر به فرد است. این کد از سه قسمت که شامل کد مالک، شماره سری و شماره تطبیق تشکیل شده است. کد شناسایی کانتینر ها از 4 حرف لاتین و 7 عدد تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: مراحل ترخیص کالا از گمرک

  1. کد مالک یا کد BIC: این کد مختص صاحب مالک است و از 4 حرف لاتین تشکیل شده است.
  2. شماره ی سری: شش رقم اول کد شناسایی را شماره سری تشکیل می دهد.
  3. شماره ی تطبیق: آخرین رقم از سمت چپ هم شماره تطبیق است.

مشخصات عملیاتی کانتینر

مشخصات عملیاتی درج شده در شناسنامه کانتینری در برگیرنده ی مشخصه هایی از قبیل وزن کانتینر خالی، حداکثر وزن خالص و ناخالص کانتینر و همچنین حجم داخلی است.

لوح تایید ایمنی در شناسنامه کانتینری

در شناسنامه کانتینری بخشی به لوح تایید ایمنی اختصاص داده شده است. این لوح پس از طی کردن آزمون های کنوانسیون کانتینرها به مالکین داده می شود و به نوعی نشان دهنده ی تایید شماره ی شناسنامه کانتینر است. در این لوح عناوین زیر درج می شود:

  • شماره شناسایی کانتینر
  • شماره و کشور تایید کننده
  • بیشترین وزن ناخالص
  • سال ساخت کانتینر
  • حداکثر تحمل فشار دیگر کانتینرها
  • میزان فشاری که کانتینر با ان تست شده است
  • تاریخ مربوط به تجدید ازمون های کانتینر

اطلاعات لوح مربوط به تایید گمرک در شناسنامه کانتینری

وجود لوح مربوط به تایید گمرک در شناسنامه کانتینری به بازرسان امکان بازرسی فضای داخلی کانتینر را می دهد. در واقع کانتینر بدون وجود این لوح امکان ترانزیت نخواهد داشت.

 نحوه کد گذاری شناسنامه کانتینری

کد گذاری شناسنامه کانتینری بیشتر کانتینر ها بر اساس استاندارد ایزو 6346 نیست. این کد گذاری یا بر اساس نوع و اندازه و یا بر اساس کد کشور اندازه و نوع کانتینر انجام میشود.

در کدگذاری شناسنامه بر اساس نوع و اندازه یک کد شناسایی برای کانتینر داده می شود که نماد اول آن نشان دهنده کد طول کانتینر، نماد دوم مربوط به پهنا و ارتفاع کانتینر و نماد سوم و چهارم بیانگر نوع کانتینر است.

کد گذاری بر اساس کد کشور، اندازه و نوع کانتینر مورد نظر به این صورت است که در بیشتر کشورها از استاندارد ایزو 3166 برای کد گذاری استفاده می شود که شامل دو حرف است. حرف اول نشان دهنده کشور ثبت کننده کانتینر و دو عدد بعد هم به ترتیب نشان دهنده طول و ارتفاع کانتینر هستند.

جمع بندی

تجارت به طرز چشمگیری روز به روز در حالی افزایش و پیشرفت است و برای تسهیل روند ترانزیت و تسریع روند تخلیه و بارگیری کانتینرها وجود شناسنامه ی کانتینری یک الزام به حساب می آید. با توجه به اینکه هر روز به تعداد کانتینرها در سطح جهانی اضافه می شود در نتیجه برای کنترل دائمی آنها در راه های ابی و بنادر وجود شناسنامه کانتینری کار رصد و پیگیری را راحت تر کرده است. در این شناسنامه اطلاعات مهمی از قبیل نشان مربوط به سازمان رده بندی، کد کشور مربوطه، کد شناسایی، لوح مربوط به تایید گمرکی، لوح مربوط به تایید ایمنی، کد نوع و اندازه ی کانتینر و … درج شده است که بررسی آن ها کار حمل و نقل و کنترل های مرزی و گمرکی را بهتر کرده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *