امروزه اهمیت بهداشت فردی و اجتماعی در معابر عمومی و پارک ها و پاساژها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در روزگاران گذشته، خبری از کانکس های سرویس بهداشتی در پارک ها نبود. اغلب معابر عمومی فاقد سرویس بهداشتی بودند. البته در پارک ها، سرویس های بهداشتی عمومی و ساخته شده وجود داشت که برای ساخت یک مجموعه ی سرویس بهداشتی، هزینه ی بسیار زیادی باید انجام می گرفت. اما در کنار برخی از خیابان ها یا پارک، کانکس های سرویس بهداشتی قرار دارد که عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند. مزایای این کانکس سرویس بهداشتی، خیلی بیشتر از سرویس های بهداشتی ساخته شده می باشد که اتفاقا به طور کامل به آن پرداخته شده است.

توجه به سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی، باعث شده است تا تولید کنندگان کانکس و اتاقک ها پیش ساخته، به غیر از کانکس های نگهبانی و فروشگاهی، کانکس های سرویس بهداشتی را هم تولید کنند. مطمئنا در هنگام خرید کانکس، با انواع آن آشنا شده اید و می دانید علاوه بر اینکه مدل های مختلفی دارد، هر نوع کانکس کاربری و کارکرد خاص خود را داراست که نیاز مشتری را پاسخ می دهد.

کانکس سرویس بهداشتی چیست؟

کانکس سرویس بهداشتی، نوعی کانکس و اتاقک پیش ساخته می باشد که می توان با توجه به داشتن امکانات یک دستشویی، به عنوان یک سرویس بهداشتی از آن استفاده کرد. این کانکس ها در ایران به نام کانکس دستشویی یا توالت عمومی شناخته می شود. هر جایی که احساس شود وجود یکی از این کانکس ها نیاز است، می توان یکی از آن ها را نصب کرد.

کانکس سرویس بهداشتی فقط دستشویی نیست. این کانکس ها می توانند در مدل کانکس های روشویی و یا دوش و حمام هم تولید شوند. البته در اماکن عمومی ایران، استفاده از کانکس های روشویی و دستشویی معمول تر و بیشتر است.

خرید کانکس سرویس بهداشتی-پاسارگاد کانتینر-01

انواع کانکس سرویس بهداشتی

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، کانکس های بهداشتی، انواع مختلفی دارند که کانکس توالت و دستشویی، فقط یک نمونه از آن است. برخی فقط روشویی و برخی هم به عنوان حمام استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که متریال به کار رفته در کانکس ها نیز می تواند دسته بندی جدیدی از انواع آن را به وجود بیاورد. به عنوان مثال کانکس ساندویچ پنل می تواند کانکس هایی با کاربری های متفاوت داشته باشد: کانکس سرویس بهداشتی و …

کانکس های بهداشتی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

  1. کانکس بهداشتی تک چشمه
  2. کانکس بهداشتی چند چشمه
  3. کانکس بهداشتی بدون راهرو
  4. کانکس بهداشتی راهرو دار

کانکس بهداشتی تک چشمه:

کانکس بهداشتی تک چشمه، برای مکان هایی است که وجود یک دستشویی یا حمام و یا روشویی، به صورت اضطراری، واجب است. این کانکس ها فقط یک چشمه دارند. یعنی تک نفره هستند. به محض اینکه درب ورودی آن را باز می کنید، فضای دستشویی وجود دارد و اصلا خبری از راهرو نیست.

البته ممکن است برخی از این کانکس ها کمی بزرگتر باشند و یک فضای راهروی کوچک هم داشته باشند. در ادامه لازم به ذکر است که آگاهی بر عواملی که بر طول عمر کانکس تاثیر دارند به شما کمک می کند تا عمر مفید کانکس سرویس بهداشتی خود را بالا ببرید.

کانکس بهداشتی چند چشمه:

در اماکن عمومی مانند پارک ها، کنار مکان های دیدنی و تاریخی یا استراحتگاه های بین راه، می توان از کانکس های چند چشمه استفاده کرد .این کانکس ها معمولا از 2 یا 3 و 4 چشمه تشکیل می شوند. منظور از چشمه، همان اتاقک اصلی دستشویی یا حمام است. در برخی از نقاط ممکن است از کانکس بهداشتی 12 چشمه هم استفاده شود. این کانکس ها ممکن است راهرو داشته باشند یا حتی بدون راهرو باشند. در برخی از نقاط حتی از کانکس 24 چشمه هم استفاده می شود.

کانکس راهرو دار:

این کانکس های بهداشتی، از کانکس های یک یا چند چشمه تشکیل می شوند که به محض ورود به آن، در ابتدا یک راهرو وجود دارد و روشویی و دوش حمام در آن قرار می گیرد. سپس یک یا چند اتاقک وجود دارد که دستشویی هستند.

کانکس های بدون راهرو:

کانکس های بدون راهرو، از نظر قیمت و حجم اشغال فضا و هزینه ی نگهداری و رسیدگی، نسبت به کانکس های راهرودار، مناسب تر هستند. می توان در هر نقطه ای از آن ها استفاده کرد.

خرید کانکس سرویس بهداشتی-پاسارگاد کانتینر-04-

امکانات و تجهیزات کانکس سرویس بهداشتی

هر کدام از کانکس های بهداشتی، امکانات خاص خود را دارد. یک سری از امکانات به طور معمول، بین تمام کانکس های بهداشتی، مشترک است. مثلا وجود سنگ دستشویی و روشویی و دوش حمام در تمام کانکس ها باید وجود داشتن باشد. البته ممکن است برخی از کانکس ها فقط برای حمام و دوش گرفتن باشند و برخی فقط برای دستشویی ساخته شده باشند.

اغلب کانکس های بهداشتی، چیزی به اسم سنگ دستشویی و روشویی از جنس سنگ ندارند. به خاطر اینکه ممکن است در اثر استفاده ی زیاد، دچار آسیب و شکستگی شوند. به همین خاطر در ساخت این کانکس ها، از کاسه توالت و روشویی های استیل و فلزی استفاده می کنند.

برخی از کانکس ها دارای چند اتاقک حمام یا دستشویی هستند و برخی هم فقط یک اتاقک دارند که تمام امکانات در آن تعبیه شده است.

برای مثال، مسلما هنگام خرید کانکس ویلایی متوجه شده اید که دارای فضاها و امکانات داخلی بسیاری می باشد تا نیازهای فردی که از کانکس ویلایی برای زندگی استفاده می کند را پاسخگو باشد. بعنوان مثال، کانکس ویلایی خود دارای سرویس بهداشتی می باشد و دیگر نیازی به اضافه کردن کانکس سرویس بهداشتی در کنار آن نیست.

برخی از امکانات کابین ها و چشمه های کانکس بهداشتی شامل موارد زیر است:

  • لوله کشی آب
  • روشویی و آینه
  • سیستم روشنایی و برق کشی داخل کابین
  • هواکش
  • پنجره ی کوچک جهت تهویه ی هوا
  • توالت فرنگی و غیره

خرید کانکس سرویس بهداشتی-پاسارگاد کانتینر-02

مزایای کانکس سرویس بهداشتی

کانکس های بهداشتی دارای مزیت های فوق العاده ای نسبت به سرویس های بهداشتی ثابت هستند. برخی از این مزیت هه شامل این موارد است:

جابجایی کانکس بهداشتی و انتقال به یک نقطه ی دیگر، بسیار راحت است.

هزینه ی تمام شده ی خرید یک کانکس بهداشتی، خیلی کمتر از احداث یک سرویس کامل بهداشتی در محل است.

در محل هایی که ساخت سرویس بهداشتی به هر علتی امکان پذیر نیست ولی به سرویس بهداشتی نیاز است، می توان از کانکس ها استفاده کرد.

همیشه و هر جایی می توانند در دسترس باشند.

فضای کمتری نسبت به یک سرویس بهداشتی عمومی اشغال می کنند.

کانکس های سرویس بهداشتی دارای وزن سبکی هستند و در هنگام حوادثی مانند زلزله، آسیبی به استفاده کنندگان نخواهد رسید.

امکان سفارشی سازی کانکس ها وجود دارد. کانکس های سرویس بهداشتی را می توان با توجه به سلیقه و نسبت به جا و فضایی که در اختیار است، سفارش داد.

نمای کانکس های سرویس بهداشتی نسبت به سرویس های عمومی ساخته شده، بهتر است.

کانکس های سرویس بهداشتی با توجه به میزان رطوبت هوای منطقه و با توجه به دمای هوا و میزان باران و برف، ساخته می شود. ممکن است کانکس های ورق فولادی در جنوب کشور، سال ها دوام بیاورد اما در مناطق شمالی و پر باران، بعد از چند سال، از بین برود.

مطالب مرتبط:

کانکس اداری سازه ای پیش ساخته است که اغلب به سفارش مشتری، بدون محدودیت در ابعاد و تعداد اتاق ها و … طراحی و ساخته می شود و بهترین گزینه برای افرادی است که نیاز به سازه ای دارند تا در کمترین زمان و کمترین هزینه، برای مستقر شدن نیروهای کار خود، آماده شود.

کانکس سرویس بهداشتی-پاسارگاد کانتینر-05-

معایب کانکس سرویس بهداشتی

کانکس های سرویس بهداشتی دارای مزایایی بودند که به آن اشاره شد. اما باید بگوییم که با تمام خوبی هایی که کانکس سرویس بهداشتی دارد، معایبی هم دارد که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. برخی از این معایب با سلامت انسان در ارتباط است.

برخی از معایب کانکس های سرویس بهداشتی:

رطوبت و زنگ زدگی یا پوسیدگی دیواره های یک کانکس، همیشه وجود دارد. اگر جنس کانکس از فلز یا کامپوزیت و ساندویچ پانل یا هر متریال دیگری باشد، در گذر زمان و رطوبت و باران و استفاده ی زیاد، باز هم دچار خوردگی یا پوسیدگی خواهد شد.

احتمال آسیب به دیواره ی اصلی در اثر ضربه، وجود دارد.

تمیز کردن دائم و همیشگی این کانکس ها، کاری وقت گیر است و این کانکس ها به خاطر استفاده ی بسیار زیاد در شبانه روز، سریعا کثیف و آلوده می شوند.

کانکس های کثیف می توانند برای سلامتی انسان به شدت خطرناک و بیماری زا باشد.

همچنین، افراد زیادی خواهان خرید انواع کانکس ها به صورت دست دوم هستند، زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهند بود. اما خرید کانکس دسته دوم که کاربری هایی چون ویلایی، مدیریتی و … داشته باشد. از دیگر معایب کانکس سرویس بهداشتی این است که خرید و فروش دسته دوم آن بسیار کم است و مرسوم نمی باشد.

ابعاد کانکس سرویس بهداشتی

ابعاد کانکس های سرویس بهداشتی طبق اصول و استانداردهای خاص موجود است. کانکس ها با توجه به تعداد چشمه هایی که دارند و همچنین با توجه به نوع راهرو دار بودن یا بدون راهرو، ابعاد متفاوتی دارند. اگر قرار باشد در یک چشمه یا کابین، فقط یک کاسه توالت ایرانی و یک روشویی وجود داشته باشد، ابعاد کوچکی مد نظر است اما اگر در یک چشمه علاوه بر کاسه ی توالت و روشویی، قرار باشد توالت فرنگی و دوش حمام هم نصب شود، حتما فضا و ابعاد بزرگتری خواهد داشت.

برای کانکس های سرویس بهداشتی تک چشمه، معمولا ابعاد 120 در 120 استفاده می شود. اما ممکن است با توجه به سفارشی سازی بودن، ابعاد دیگری هم مد نظر باشد. مثلا برخی از افراد، سفارش کانکس سرویس بهداشتی در ابعاد 120 در 140 یا بیشتر می دهند.

خرید کانکس سرویس بهداشتی-پاسارگاد کانتینر-03-

خرید کانکس سرویس بهداشتی از پاسارگاد کانتینر

خرید کانکس سرویس بهداشتی از شرکت های معتبر و مجموعه های خوشنام باید صورت بگیرد. خرید این محصول با توجه به افزایش قیمت روزافزون مصالح ساختمانی جهت ساختن دستشویی و سرویس بهداشتی عمومی، می تواند خیلی به صرفه باشد.

برای خرید کانکس سرویس بهداشتی با توجه به تعداد چشمه ها و امکانات موجود در آن باید هزینه کرد. جنس بدنه هم می تواند در قیمت و خرید آن، بسیار موثر باشد.

پاسارگاد کانتینر ارائه دهنده انواع کانکس به صورت نو و دست دوم می باشد. این شرکت می تواند کانکس ها با کاربری های مختلف، امکانات و طراحی های گوناگون را برای مشتریان خود فراهم کند.

خرید کانکس سرویس بهداشتی از پاسارگاد کانتینر این امکان را به شما می دهد که انواع کانکس های بهداشتی را با مرغوب ترین جنس خریداری کنید. کانکس های سرویس بهداشتی در این مجموعه با هدف کمک به بهداشت فردی و اجتماعی در اماکن خصوصی و عمومی تولید می شوند.

انواع کانکس های سرویس بهداشتی در ابعاد مختلف و به صورت تک چشمه و چند چشمه در این مجموعه به فروش می رسد که از نظر قیمت، با محصولات مشابه در رقابت بوده و نسبت به کیفیت، قیمت مناسب تری دارند.

و کلام آخر…

کانکس های سرویس بهداشتی، بهترین گزینه برای استفاده در حیاط رستوران ها، باغ تاالارها و حتی پمپ بنزین و سفره خانه ها است. ساختن دستشویی های عمومی، وقت گیر و هزینه بر هستند. اما با گذاشتن چند کانکس سرویس بهداشتی می توان تا حد زیادی در این راه، صرفه جویی کرد. به شرطی که بهداشت آن دائما چک شود و همیشه تمیز باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *